CEO Sersol, Justin Lim nafi terima sebarang notis daripada SPRM, sedia beri kerjasama | DagangNews Skip to main content

CEO Sersol, Justin Lim nafi terima sebarang notis daripada SPRM, sedia beri kerjasama

KUALA LUMPUR 24 Julai - Ketua Pegawai Eksekutif Sersol Bhd Datuk Justin Lim Hwa Tat menafikan menerima sebarang notis daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), yang memerlukan kehadirannya untuk merakamkan kenyataan.

 

Dalam satu kenyataan pada Sabtu lalu, Lim berkata tidak ada percubaan SPRM untuk menyampaikan notis itu di tempat kerja atau kediamannya.

 

“Tambahan pula, saya tidak pernah didekati mana-mana pegawai daripada SPRM, meminta bantuan saya berhubung siasatan yang disebut dalam penerbitan itu,” katanya selepas SPRM meminta bantuan orang ramai untuk mengesan Lim bagi membantu siasatan.

 

Dalam satu kenyataan pada 12 Julai, SPRM berkata alamat terakhir Lim yang berusia 47 tahun itu ialah 54, Jalan SS 22/27 Damansara Jaya, 47400 Petaling Jaya, Selangor.

 

ARTIKEL BERKAITAN: SPRM buru Datuk Justin Lim Hwa Tat bagi bantu siasatan

 

Lim menganggotai lembaga pengarah beberapa syarikat tersenarai awam.

 

Beliau menegaskan bahawa kenyataan SPRM, yang menggambarkan beliau sebagai individu dikehendaki untuk siasatan jenayah, adalah tidak tepat dan tiada asas.

 

“Penerbitan sebegini boleh memberi gambaran palsu bahawa saya mengelak atau mengelak kerjasama dengan pihak berkuasa, yang pastinya tidak berlaku.

 

“Untuk meluruskan rekod, saya ingin menjelaskan bahawa saya telah meninggalkan perniagaan sejak awal Februari 2023.

 

“Walaupun saya tiada, saya berhasrat untuk memberi kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa dalam mana-mana perkara di mana bantuan saya diperlukan,” katanya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Sersol mengaku dihubungi SPRM dan Justin Lim masih CEO syarikat

 

Lim menambah bahawa beliau telah melantik Tetuan Gobind Singh Deo & Co untuk mewakilinya sebagai wakil undang-undang semasa menjalankan siasatan ini.

 

Sementara itu, Sersol mengeluarkan notis salah laku kepada Lim dan menuntut beliau kembali ke pejabat dalam tempoh seminggu.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada Jumaat lepas, Sersol turut mengarahkan Lim, yang telah "berada di luar negara sejak Februari 2023 atas tujuan dan sebab yang hanya diketahui olehnya", untuk segera memberikan jawapan bertulis kepada lembaga pengarah.

 

“Lembaga Pengarah mengarahkan Ketua Pegawai Eksekutif untuk memaklumkan lembaga pengarah secara bertulis tentang perkara yang telah beliau lakukan secara terperinci untuk dan bagi pihak syarikat setiap minggu.

 

"Selepas perkara di atas, syarikat mengeluarkan notis salah laku bertarikh 20 Julai kepada Ketua Pegawai Eksekutif dan sedang menunggu maklum balasnya,” kata syarikat pengeluar bahan kimia itu. - DagangNews.com