CIMB bank pertama di Malaysia tetapkan sasaran pengurangan karbon 2030 bagi sektor pelepasan asap tinggi | DagangNews Skip to main content

CIMB bank pertama di Malaysia tetapkan sasaran pengurangan karbon 2030 bagi sektor pelepasan asap tinggi

(Kiri-kanan) Luanne Sieh, Ketua Pegawai Kelestarian Kumpulan, CIMB Group dan Gurdip Singh Sidhu, Ketua Pegawai Eksekutif, CIMB Malaysia dan CIMB Bank Berhad, membentangkan kertas putih yang memperincikan rancangan nyahkarbon, laluan khusus sektor dan strategi untuk kesemua enam sektor.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 3 Julai - CIMB Group Holdings Bhd muncul sebagai bank Malaysia pertama yang melengkapkan penetapan sasaran penyahkarbonan 2030 untuk portfolio pembiayaan sektor pelepasan asap tinggi, seperti perlombongan arang batu haba, simen, minyak sawit dan tenaga, dalam usaha mencapai komitmen sifar bersih 2050 yang lebih luas. 

 

Bank tersebut juga menetapkan sasaran mengurangkan intensiti pelepasan portfolio kewangan minyak dan gasnya sebanyak 16 peratus dan sebanyak 34 peratus untuk portfolio hartanah menjelang 2030.

 

Bank itu juga mengemas kini kertas putihnya yang diterbitkan sebelum ini yang memperincikan rancangan penyahkarbonannya, dengan teliti menggambarkan laluan khusus sektor dan strategi segera untuk kesemua enam sektor, yang secara kolektif menyumbang 60 peratus daripada pelepasan portfolio pembiayaannya pada 2023.

 

Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Malaysia dan CIMB Bank, Gurdip Singh Sidhu berkata sasaran sementara itu menunjukkan akauntabiliti bank itu dan mengukuhkan komitmennya untuk memudahkan peralihan yang adil di seluruh Asean.

 

"Dengan memecahkan matlamat jangka panjang kami kepada pencapaian yang boleh diambil tindakan dan boleh diukur, kami membuka jalan untuk kemajuan ketara.

 

"Walaupun kami melaksanakan langkah proaktif untuk menangani risiko iklim dalam portfolio kami dan menggalakkan amalan kewangan mampan, CIMB kekal komited untuk menyokong dan memperkasakan pelanggan kami dalam peralihan kepada amalan perniagaan yang lebih mampan," katanya dalam pembentangan di Meja Bulat Kelestarian CIMB 2024.

 

Gurdip berkata rancangan penyahkarbonan khusus sektor bank itu disesuaikan dengan teliti agar sejajar dengan dasar dan arahan kerajaan masing-masing bagi setiap negara, menunjukkan dedikasi mereka untuk memajukan objektif nasional di seluruh wilayah tempat mereka beroperasi.

 

Menurutnya, kemampanan kewangan bank itu mencecah RM86.2 bilion pada Disember 2023, di landasan untuk mencapai sasaran RM100 bilion menjelang 2024 di bawah rangka kerja produk dan perkhidmatan impak hijau, sosial, mampan (GSSIPS).

 

Ketua Pegawai Kemampanan Kumpulan CIMB, Luanne Sieh berkata bank itu kini giat melaksanakan langkah strategik ke dalam perniagaan sedia ada dan proses risiko, usaha komprehensif yang mereka jangka berlangsung dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang, memerlukan penyelarasan yang meluas di seluruh bank.

 

"Kerjasama adalah penting, dan kami bekerjasama rapat dengan pelanggan kami untuk memacu perubahan yang memberi kesan dan penyahkarbonan ekonomi sebenar sambil melindungi peralihan yang adil," tambahnya.

 

Pada 2021, CIMB merupakan bank pertama dalam kalangan pasaran sedang pesat membangun di seluruh dunia yang mengumumkan komitmennya untuk keluar dari arang batu menjelang 2040, selaras dengan matlamat Perjanjian Paris dan terbaru, bank pertama di seluruh dunia yang mengumumkan laluan penyahkarbonan Sifar Bersih untuk portfolio minyak sawitnya. 

 

CIMB menandakan satu lagi kejayaan menerusi pemilihannya ke dalam kumpulan pemandu perikatan perbankan sifar bersih (NZBA).

 

NZBA, yang diterajui oleh industri dan diadakan oleh PBB, ialah gabungan bank global yang komited untuk membiayai peralihan kepada pelepasan gas rumah hijau sifar bersih menjelang 2050.

 

Sebagai sebahagian daripada kumpulan pemandu ini, CIMB memainkan peranan penting dalam menyelia pembuatan keputusan dan strategi serta menyediakan perspektif pasaran baru muncul yang penting kepada jadual. - DagangNews.com