CIMB dinamakan sebagai Penerbit Bon Terbaik di Asia Tenggara | DagangNews Skip to main content

CIMB dinamakan sebagai Penerbit Bon Terbaik di Asia Tenggara

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Dis - CIMB Investment Bank Berhad dan CIMB Thai Bank PCL (CIMB) diiktiraf menerusi tujuh anugerah daripada Alpha Southeast Asia 16th Annual Best Deal and Solution Awards 2022, platform anugerah industri utama yang mengiktiraf pengamal pelaburan perbankan dan kewangan Islam terbaik di rantau ini.

 

Anugerah itu mengiktiraf kecemerlangan CIMB dalam penstrukturan, pelaksanaan dan perkhidmatan pelanggan dalam bon, ekuiti, alam sekitar, sosial dan korporat (ESG)/bon hijau serta kewangan Islam.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Bersama Perbankan Borong Kumpulan CIMB, Novan Amirudin berkata, anugerah bon terbaik di Asia Tenggara mengiktiraf pengalaman dan kepakaran perniagaan mereka di seluruh rangkaian serantau ASEAN, digabungkan dengan komitmen kepada perkhidmatan pelanggan terbaik dalam melaksanakan beberapa tawaran terbaik di rantau ini. 

 

"Bergerak ke hadapan, kami akan terus berusaha ke arah merealisasikan pelan strategik Forward23+ kami untuk menjadi peneraju fokus bank ASEAN," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Kemenangan CIMB sebagai bon terbaik di Asia Tenggara menandakan tahun yang menonjol untuk Francais Pasaran Modal Hutangnya dengan banyak mandat berprofil tinggi, memimpin persaingan dengan jumlah sebanyak AS$11.9 bilion dalam nilai nominal, 507 terbitan dan 10.32% bahagian pasaran untuk ASEAN tempatan.

 

Ekuiti CIMB mendahului persaingan di Malaysia, meningkatkan jumlah nilai pembahagian AS$773.3 juta antara 1 Disember 2021 hingga 30 November 2022, dengan AS$116.4 juta daripada itu datang daripada tawaran awam permulaan (IPO). 

 

Kemuncak anugerah ekuiti CIMB ialah RM1,063 juta Farm Fresh (AS$254 juta) IPO, penyenaraian terbesar Malaysia di pasaran utama Bursa Malaysia sejak Julai 2021, yang disokong oleh 30 pelabur asas, jumlah tertinggi dalam IPO Malaysia.

 

 

cimb
                                            Novan Amirudin

 

 

Dalam ESG/Bon Hijau, CIMB berjaya melancarkan dan menetapkan harga sukuk global AS$3.25 bilion penawaran (Sijil Amanah Global) untuk Republik Indonesia, termasuk AS$1.5 bilion sukuk hijau tranche. 

 

Ini adalah perjanjian sukuk global terbesar oleh Republik Indonesia, tranche sukuk hijau terbesar pernah dicetak di seluruh dunia, dan terbitan terbesar dari Indonesia pada masa penerbitan.

 

Sementara itu dalam kewangan Islam, TNB Power Generation RM1.5 bilion (AS$341.5 juta) Sukuk Wakalah Kelestarian merupakan Sukuk Wakalah Kelestarian penawaran sulung syarikat dengan Rangka Kerja Sukuk Kemampanan yang diberikan penarafan emas oleh MARC Ratings Berhad. - DagangNews.com