CIMB sumbang lebih RM1.8 juta bantu 34,000 asnaf melalui program Harapan Ramadan 2024 | DagangNews Skip to main content

CIMB sumbang lebih RM1.8 juta bantu 34,000 asnaf melalui program Harapan Ramadan 2024

(Dari kanan) Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Belia Malaysia, Datuk Mustapa Othman, Ahmad Shahriman Mohd Shariff, Ketua Pegawai Eksekutif Islamic Relief Malaysia, Mohd Shukor Md Tahir; Ketua Tanggungjawab Korporat Kumpulan CIMB, Rositah Mariam Sulaiman dan Ketua Wilayah Pembangunan Perniagaan dan Inisiatif Korporat CIMB Islamic, Ken Mohamed Faiz Kamal merasmikan pelancaran program CIMB Harapan Ramadan di ibu negara pada 11 Mac 2024.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 12 Mac - CIMB Group Holdings Bhd meneruskan komitmen ke arah membantu mereka yang memerlukan sepanjang Ramadan melalui program Harapan Ramadan. 

 

Kumpulan itu berkata, inisiatif jangkauan komuniti tahunan yang diketuai bersama Yayasan Islam CIMB dan CIMB, menggerakkan sumbangan terbesar Ramadan dengan memudahkan pengagihan lebih RM1.8 juta memberi manfaat kepada lebih 34,000 individu.

 

Sempena ulang tahun ke-100 CIMB Malaysia, program Harapan Ramadan berlangsung di lebih 100 lokasi di di seluruh Malaysia, memberi kesan kepada komuniti daripada asnaf dan golongan B40, ketua keluarga, ibu bapa tunggal, orang kurang upaya, pelarian, warga emas dan masyarakat lain yang kurang mendapat layanan.

 

"Program tahun ini dianjurkan dengan kerjasama enam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan bertujuan untuk mengagihkan barangan keperluan, seperti beras, minyak masak, makanan dalam tin dan lain-lain ruji untuk meringankan beban kewangan di bulan puasa ini dan untuk perayaan yang akan datang. 

 

"Selain itu, elaun tunai juga disediakan kepada rumah anak yatim terpilih untuk keperluan mereka dan anak-anak untuk membeli-belah untuk persiapan Raya mereka," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Islamic dan Yayasan CIMB, Ahmad Shahriman Mohd Shariff berkata, pihaknya berbesar hati untuk meraikan kemeriahan program Harapan Ramadan semasa pihaknya mengembangkan jangkauan ke 100 lokasi di seluruh Malaysia, sempena ulang tahun ke-100 pihaknya tahun ini.

 

"Ia sememangnya yang paling bermakna setakat ini kerana kami membolehkan sejumlah 650 kakitangan CIMB untuk meluangkan masa mereka untuk menjadi sebahagian daripada program di seluruh negara, menjelmakan tujuan jenama bank 'Melangkah Ke Hadapan Bersama Anda'," katanya.

 

"Kami kekal komited untuk memperjuangkan inisiatif menjana impak positif dan bermakna kepada komuniti yang kami berkhidmat dan berharap dapat bekerjasama dengan rakan kongsi kami untuk berkongsi lebih banyak lagi serta memberkati penerima bantuan dan meringankan beban mereka di bulan mulia ini," katanya.

 

Sejak ditubuhkan pada 2022, program Harapan Ramadan berjaya digerakkan melalui dana RM4.4 juta kepada 83,000 penerima manfaat daripada komuniti yang kurang mendapat perkhidmatan.

 

Melalui CIMB Islamic, kumpulan menerajui pelbagai inisiatif untuk golongan yang kurang mendapat perkhidmatan komuniti, sambil menyokong pembangunan jangka panjang kumpulan kurang bernasib baik melalui program, seperti Program Keusahawanan Taylor’s – CIMB Islamic, iTEKAD CIMB Islamic Program Usahawan Rider, Program Agropreneur Siswazah Melon Manis Terengganu dan CIMB MicroBizReady. 

 

Inisiatif ini bertujuan untuk memperkasakan usahawan B40 yang bercita-cita tinggi untuk meningkatkan taraf hidup mereka dan mencapai potensi penuh mereka dengan memberi mereka bimbingan dan latihan untuk memperkayakan kemahiran keusahawanan mereka.

 

Sementara itu, Yayasan CIMB berfungsi sebagai tanggungjawab sosial korporat kumpulan dan cabang dermawan, memberi tumpuan kepada empat bidang impak yang merangkumi pendidikan, kesihatan dan kesejahteraan masyarakat, pemerkasaan ekonomi serta iklim dan alam sekitar. 

 

Secara kolektif, tonggak itu menyumbang ke arah impak yang mampan dalam komuniti sekeliling, selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. - DagangNews.com