CIMB umum pembiayaan RM100 juta menerusi Kemudahan Peralihan Rendah Karbon perkasakan PKS | DagangNews Skip to main content

CIMB umum pembiayaan RM100 juta menerusi Kemudahan Peralihan Rendah Karbon perkasakan PKS

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 7 Jun - CIMB Bank Berhad dan CIMB Islamic Bank Berhad (CIMB) hari ini mengumumkan pembiayaan sebanyak RM100 juta melalui Kemudahan Peralihan Rendah Karbon (LCTF) untuk menggalakkan dan memperkasakan perniagaan, termasuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS), untuk menerima pakai amalan karbon rendah dan mampan untuk daya tahan perniagaan. 

 

Ia merupakan kemudahan ditawarkan sebagai sebahagian daripada skim pembiayaan LCTF yang ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada Januari 2022.

 

LCTF, sebahagian daripada tawaran Perbankan Komersial CIMB membolehkan perniagaan mengakses perbelanjaan modal atau pembiayaan modal kerja untuk memudahkan penggunaan yang mampan dan amalan rendah karbon. 

 

Ia termasuk pemasangan sistem tenaga solar, penggunaan bahan kitar semula atau terbiodegradasi, meningkatkan kecekapan proses untuk mengurangkan sisa serta mendapatkan pensijilan kemampanan. 

 

Ini akan menyokong usaha mereka untuk mengubah mereka perniagaan ke arah operasi rendah karbon dan mampan untuk meningkatkan kecekapan sumber serta mengurangkan kesan alam sekitar.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Perbankan Komersial Kumpulan Kumpulan CIMB, Victor Lee Meng Teck berkata, kemampanan ialah pendekatan perniagaan strategik untuk mencipta nilai jangka panjang dan daya tahan perniagaan.

 

"Sebagai sebuah institusi kewangan yang didorong oleh tujuan, kami berbangga untuk menyokong peralihan hijau dengan menyediakan perniagaan, termasuk PKS, dengan akses kepada pembiayaan mampan yang inovatif seperti LCTF.

 

"Melalui kemudahan ini, perniagaan akan dapat mengurangkan jejak alam sekitar mereka dengan menerima pakai amalan mampan seperti tenaga boleh diperbaharui, kecekapan tenaga dan bahan mampan, yang pada masa yang sama akan membantu mengurangkan kos operasi mereka.

 

“Ini selaras dengan aspirasi Kerajaan Malaysia untuk negara mencapai karbon berkecuali menjelang 2050, serta cita-cita Kumpulan CIMB sendiri untuk menyokong ekonomi rendah karbon dengan mencapai pelepasan gas rumah hijau Sifar Bersih (GHG) menjelang 2050, termasuk skop 3 yang dibiayai pelepasan,” katanya.

 

LCTF yang terletak di bawah Produk dan Perkhidmatan Impak Hijau, Sosial, Rangka Kerja Mampan CIMB (GSSIPS), menandakan pencapaian terbaru oleh CIMB dalam menyokong pembangunan ekonomi rendah karbon. 

 

Komitmen LCTF adalah tambahan kepada RM100 juta yang telah dimiliki CIMB diperuntukkan untuk program Pembiayaan Tenaga Boleh Diperbaharui PKS dan pelbagai program mampan komitmen kewangan seperti pembiayaan berkaitan kemampanan (SLF) dalam usaha untuk membina lebih banyak lagi ekonomi yang saksama, mampan dan berdaya tahan. 

 

Sehingga Januari 2022, CIMB telah melebihi RM1 bilion dalam pembiayaan berkaitan kemampanan untuk pelanggan korporat, daripada RM3 bilion yang diperuntukkan melalui 2024. - DagangNews.com