Columbia Asia dijenamakan semula sebagai Asia OneHealthcare, pasca pengambilalihan Ramsay Sime Darby | DagangNews Skip to main content

Columbia Asia dijenamakan semula sebagai Asia OneHealthcare, pasca pengambilalihan Ramsay Sime Darby

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 6 Sept - Columbia Asia Healthcare Sdn Bhd dijenamakan semula sebagai Asia OneHealthcare Sdn Bhd (A1Health) selepas menggabungkan aset penjagaan kesihatannya di seluruh Malaysia, Indonesia dan Vietnam.

 

Syarikat induk baharu itu menggabungkan rangkaian kemudahan penjagaan kesihatannya, termasuk hospital tertiari Pusat Perubatan Ara Damansara, Pusat Perubatan Bukit Tinggi, Pusat Perubatan ParkCity, Pusat Perubatan Subang Jaya, dan tiga Hospital Premier RS ​​di Indonesia, selain platform Hospital Columbia Asia yang pesat berkembang di bawah satu syarikat pegangan.

 

Dalam pada itu, Columbia Asia Healthcare telah membeli Ramsay Sime Darby Health Care Sdn Bhd (RSDH) daripada Sime Darby Bhd dan rakan kongsi Australianya dengan wang tunai RM5.7 bilion.

 

RSDH merupakan usaha sama antara Sime Darby dan pengendali hospital swasta terbesar, Australia Ramsay Health Care Ltd yang mengendalikan empat hospital di Malaysia dan tiga di Indonesia.

 

Selain itu, A1Health turut membeli lima hospital kepakaran di Malaysia daripada TE Asia Healthcare, termasuk Hospital Ortopedik ALTY, Hospital Beacon, Cardiac Vascular Sentral Kuala Lumpur (CVSKL), Hospital Picaso dan Hospital Jantung Utara Pulau Pinang.

Ramsay

"Sejak 2020, kami telah memulakan perjalanan transformatif, berkembang daripada sistem hospital sekunder kepada platform penjagaan kesihatan yang komprehensif," kata A1Health dalam satu kenyataan.

 

"Dengan pengembangan ini, Asia OneHealthcare kini menawarkan rangkaian perkhidmatan penjagaan kesihatan komprehensif, merangkumi kemudahan menengah, tertiari, kuaternari dan kepakaran di seluruh Malaysia, Indonesia dan Vietnam," tambahnya.

 

A1Health dimiliki majoriti oleh Kumpulan Hong Leong dan firma pengurusan aset Amerika Syarikat, TPG.- DagangNews.com