Cosmos Technology tandatangan perjanjian taja jamin dengan Mercury Securities untuk terbitan IPO | DagangNews Skip to main content

Cosmos Technology tandatangan perjanjian taja jamin dengan Mercury Securities untuk terbitan IPO

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Cosmos Technology International Berhad menandatangani perjanjian taja jamin dengan Mercury Securities sempena tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

Aktiviti penyenaraian yang sudah diluluskan Bursa Securities itu merangkumi terbitan awam sebanyak 64.13 juta saham biasa.

 

Menurut Cosmos, Mercury Securities akan menaja jamin sejumlah 20.71 juta saham baharu, terdiri daripada 12.83 juta saham yang akan disediakan kepada rakyat Malaysia melalui pengundian dan 7.88 juta saham akan disediakan kepada pengarah, pekerja dan individu yang layak menyumbang kepada kejayaan kumpulan itu.

 

Hasil daripada IPO itu akan digunakan untuk membiayai pemerolehan kilang baharu berkeluasan kira-kira 36,860 kaki persegi yang terletak di  Seri Kembangan.

 

Pengambilalihan itu akan membolehkan kumpulan itu menyatukan pengurusan, operasi dan ruang pengeluaran kumpulan di satu lokasi, selaras dengan strategi kumpulan untuk terus meningkatkan produktiviti dan meningkatkan keberkesanan dalam operasi keseluruhan.

 

Hasilnya juga akan digunakan untuk membiayai pembelian jentera baharu memenuhi jangkaan peningkatan permintaan daripada pelanggan minyak dan gas kumpulan itu.

 

Cosmos melalui anak syarikatnya ialah penyedia penyelesaian teknologi air bersepadu yang terutama terlibat dalam pengedaran dan perkhidmatan instrumentasi produk kawalan bendalir dan pembuatan produk logam fabrikasi untuk aplikasi industri yang digunakan dalam industri air, air sisa dan minyak dan/atau gas.

 

Ia disenaraikan di Pasaran LEAP Bursa Malaysia pada 9 Mac 2020, dengan terbitan 19.24 juta saham atau kira-kira 10% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan pada 28 sen sesaham kepada pelabur yang canggih.

 

Selepas itu, kumpulan itu menarik balik penyenaraiannya dan telah dinyahsenarai daripada Pasaran LEAP pada 10 November 2021, untuk memudahkan penyenaraian di Pasaran ACE.

 

Pengarah Urusan Cosmos, Datuk Chong Toh Wee berkata, terdapat potensi besar untuk pengembangan perniagaan memandangkan pengurusan air adalah penting untuk pembangunan ekonomi, perubahan iklim, dan keperluan industri yang semakin meningkat.

 

"Perjanjian taja jamin itu membawa kami selangkah lebih dekat dengan cadangan penampilan sulung kami di Pasaran ACE Bursa Malaysia yang akan membantu mengembangkan perniagaan kami.

 

"Kami amat berbesar hati kerana pencapaian penting ini dan menantikan fasa pertumbuhan seterusnya dalam perjalanan kami sebagai sebuah syarikat senaraian awam," katanya.

 

Mercury Securities telah dilantik sebagai penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan Cosmos untuk IPO. - DagangNews.com