Cypark tangguhkan bayaran sukuk, fokus projek solar 60MW di Danau Tok Uban, Kelantan | DagangNews Skip to main content

Cypark tangguhkan bayaran sukuk, fokus projek solar 60MW di Danau Tok Uban, Kelantan

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 3 Sept - Cypark Resources Bhd menangguhkan pembayaran sukuk yang akan dibayar pada 4 September bagi mengutamakan projek solar 2 (LSS2) berskala besar di Danau Tok Uban, Kelantan.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Cypark berkata,  syarikat itu memberi tumpuan seluruh sumbernya untuk memastikan tarikh operasi komersial (COD) baki 60 megawatt (MW) loji tenaga solar terapung projek itu berjalan dengan lancar.

 

Ia berkata, langkah itu adalah berikutan COD loji tenaga solar hibrid Merchang, Terengganu 100MW yang dilancarkan pada 9 Jun 2024.

 

"Walaupun penangguhan, sukuk kekal tranche 1 itu dijamin sebanyak 95% perolehan tunai daripada hasil yang dijana oleh empat loji tenaga solar yang dikenal pasti," katanya.

 

Menurut Cypark, jumlah baki bank dalam akaun yang ditetapkan adalah RM101.96 juta pada 31 Ogos 2024.

 

Cypark berkata, ia mempunyai aliran tunai yang mencukupi untuk mencapai COD projeknya berikutan sokongan oleh pemegang saham utamanya melalui sukuk kekal tranche 2 dan 3 berjumlah RM265 juta serta kemudahan perbankan yang tersedia daripada jurubank utamanya.

 

Syarikat itu berkata, terdapat tiga peringkat sukuk kekal tidak berkadar sebanyak RM500 juta yang diterbitkan dari tahun 2020 hingga 2023 di bawah Program Musharakah Sukuk Kekal Tidak Dinilai dan masih belum dijelaskan.

 

"Bagi menyelaraskan kemudahan pendanaan dengan aset konsesi jangka panjang, syarikat sedang menjalankan latihan pembiayaan semula hutang untuk mengurangkan kos pinjaman."

 

"Dengan projek LSS2 DTU dijangka siap pada suku keempat tahun ini, pelaksanaan itu tepat pada masanya kerana syarikat berharap dapat memanfaatkan portfolio tenaga boleh diperbaharui (RE) 400MW untuk mendapatkan projek pertumbuhan baharu yang memerlukan kepakaran mendalam dan inovatif," ujar Cypark. 

 

Cypark membangunkan loji solar hibrid dan terapung terbesar di Malaysia dan asetnya juga termasuk satu-satunya loji sisa kepada tenaga di Malaysia.

 

RHB Investment Bank merupakan penasihat utama/pengatur utama bagi ketiga-tiga peringkat Program Perpetual Sukuk Musharakah Cypark yang tidak dinilai sehingga RM500 juta yang diterbitkan pada 2020 dan 2023.

 

Pada 3.17 petang, harga saham Cypark merosot 0.8% atau 0.5 sen kepada 66.5 sen, menilai syarikat itu pada RM547.2 juta.- DagangNews.com