Dakwaan kartel ayam: PPB Group terima lanjutan masa kemuka representasi kepada MyCC | DagangNews Skip to main content

Dakwaan kartel ayam: PPB Group terima lanjutan masa kemuka representasi kepada MyCC

KUALA LUMPUR 18 Okt - Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) memberi unit PPB Group Bhd lanjutan kedua untuk mengemukakan representasi bertulisnya sebagai maklum balas kepada cadangan keputusan suruhanjaya itu mengenai dakwaan penetapan harga makanan ayam.

 

PPB berkata anak syarikat milik 80 peratusnya FFM Bhd telah diberikan tambahan dua bulan, sehingga 19 Disember 2022, untuk mengemukakan representasi bertulisnya terhadap keputusan yang dicadangkan.

 

Pelanjutan itu diberikan kerana MyCC telah mengeluarkan keputusan cadangan yang dipinda dan tambahan, kata PPB dalam pemfailan bursa.

 

“MyCC telah mengeluarkan keputusan cadangan yang dipinda untuk mencerminkan perubahan tertentu pada dokumen dalam nota kaki dan lampiran 1 daripada keputusan asal yang dicadangkan, dan keputusan cadangan tambahan untuk mencerminkan bukti tambahan dan penemuan MyCC,” kata konglomerat yang pelbagai itu.

 

Sebelum ini, MyCC telah memberikan FFM lanjutan sebulan kepada 21 Okt, dari tarikh akhir awal 20 Sept, untuk mengemukakan penyerahan bertulisnya.

 

Dua lagi pengilang makanan syarikat tersenarai yang terlibat dalam dakwaan yang dikenakan oleh MyCC ― Malayan Flour Mills Bhd (MFM) milik sebahagiannya Dindings Poultry Development Centre Sdn Bhd dan anak syarikat milik penuh Leong Hup International Leong Hup Feedmill Malaysia Sdn Bhd (LFM) ― telah juga diberikan lanjutan masa tambahan oleh suruhanjaya.

 

MFM dan Leong Hup masing-masing pada 12 dan 14 Okt, telah mengumumkan bahawa MyCC melanjutkan tarikh akhir Dindings dan LFM untuk menyerahkan representasi bertulis mereka kepada 19 Dis, daripada tarikh akhir yang ditolak sebelum ini pada 21 Okt.

 

MyCC mengeluarkan keputusan yang dicadangkan terhadap FFM, Dindings, LFM dan dua pengilang makanan ternakan lain pada 5 Ogos, mengatakan bahawa ia telah mendapati mereka telah melanggar Akta Persaingan 2010 untuk sementara waktu.

 

Keputusan yang dicadangkan adalah berdasarkan dakwaan bahawa mereka telah memeterai perjanjian anti-persaingan atau amalan bersepadu dalam meningkatkan kuantum harga makanan ayam yang mengandungi kacang soya dan jagung sebagai bahan utamanya, antara awal 2020 dan pertengahan 2022.

 

Pengilang makanan lain ialah Gold Coin Feedmills (M) Sdn Bhd (di bawah Gold Coin Group) dan PK Agro-Industrial Products (M) Sdn Bhd (di bawah CP Malaysia). - DagangNews.com