Dakwaan mengatakan Ahmad Nazim lepaskan jawatan kerana penstrukturan semula Boustead ditangguhkan adalah tidak tepat - LTAT | DagangNews Skip to main content

Dakwaan mengatakan Ahmad Nazim lepaskan jawatan kerana penstrukturan semula Boustead ditangguhkan adalah tidak tepat - LTAT

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 Feb - Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) menafikan laporan The Edge Malaysia yang memberi gambaran seolah-olah Datuk Ahmad Nazim Abd Rahman melepaskan jawatan Ketua Eksekutif disebabkan penstrukturan semula Boustead Holdings Berhad ditangguh.

 

"LTAT ingin menyatakan bahawa artikel itu mungkin menimbulkan gambaran yang tidak tepat.

 

"Ini kerana pada masa sekarang tiada keputusan muktamad telah dibuat dan perkara itu masih dalam perbincangan dengan semua pihak berkepentingan yang berkaitan," kata LTAT dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Lembaga tabung itu membuat penjelasan berhubung laporan The Edge Malaysia pada 2 Februari lalu.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Datuk Ahmad Nazim lepaskan jawatan ketua eksekutif LTAT 

 

LTAT menegaskan, ia kekal komited untuk memastikan kemampanan dana jangka panjang dan akan terus meneroka semua pilihan pelaburan bersama pihak berkepentingan yang berkaitan, termasuk badan kawal selia dan Kementerian Pertahanan, seperti yang diamanatkan oleh Tabung Angkatan Akta Tentera (Akta 101).

 

"Keputusan pelaburan LTAT melalui prosedur yang mantap termasuk pelbagai kelulusan proses oleh Jawatankuasa Pelaburan, Panel Pelaburan, dan Lembaga Pengarah.

 

"LTAT berpaksi kepada Rangka Kerja Peruntukan Aset Strategik dan disokong oleh pelbagai dasar pelaburan dan garis panduan, memastikan portfolio pelaburan yang sihat berbanding profil pulangan risikonya," kata LTAT.

 

LTAT memandang perkara ini sebagai keputusan struktur dan pelaburan yang akan dilalui pelbagai proses dalaman dan luaran untuk memastikan ia dibuat demi kepentingan terbaik penyumbang.

 

Untuk tujuan ini, langkah tegas sedang dilaksanakan melalui kerjasama penglibatan untuk mengenal pasti dan mendapatkan penyelesaian yang optimum, penstrukturan semula Boustead Holdings Berhad merupakan komponen Strategik LTAT yang lebih besar Pelan 2023-2025 (MAMPAN25), bersama dengan pelbagai inisiatif bebas lain yang masih dikejar.

 

LTAT akan terus meningkatkan kesihatan portfolio pelaburannya, dan dalam mengejar matlamat itu, secara konsisten akan mengambil kira manfaat dan kesan yang lebih luas yang berkaitan dengannya.

 

LTAT telah mencapai kemajuan yang ketara sejak beberapa tahun kebelakangan ini seperti yang dilihat dalam prestasi kewangan tahunannya yang bertambah baik dan pemulihan pengisytiharan dividen ke tahap yang mampan,
memberi manfaat secara langsung kepada penyumbangnya.

 

"Kami ingin menekankan bahawa sepanjang mana-mana proses penglibatan, Kerajaan telah bersikap profesional secara menyeluruh dan telah menegakkan tadbir urus yang sesuai dalam mencari penyelesaian yang terbaik. - DagangNews.com