Dialog berbincang dengan syarikat bangunkan Terminal Air Dalam Pengerang fasa 3 - HLIB Research | DagangNews Skip to main content

Dialog berbincang dengan syarikat bangunkan Terminal Air Dalam Pengerang fasa 3 - HLIB Research

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 9 Sept - Dialog Group Bhd dalam perbincangan dengan beberapa syarikat bagi menyokong pembangunan Terminal Air Dalam Pengerang fasa 3 (PDT3) di Johor, menurut Hong Leong Investment Bank Bhd (HLIB Research).

 

Firma penyelidikan itu menjangkakan Petronas (biorefinery) dan ChemOne (kilang penapisan kondensat) menandatangani pajakan terminal tangki dengan Dialog bagi menyokong pembangunan kilang penapisan mereka yang berterusan di Pengerang.

 

"Kami mengunjurkan pengumuman mengenai pengembangan terminal tangki selanjutnya akan menjadi faktor penarafan semula untuk saham itu," katanya dalam nota penyelidikan.

 

HLIB Research berkata, pemangkin terbalik Dialog masih utuh, disokong oleh pengembangan selanjutnya dalam PDT3.

 

Firma itu juga menjangkakan kejuruteraan hiliran, perolehan, pembinaan dan pentauliahan Dialog (EPCC) serta penyelenggaraan loji bagi memulakan tahun kewangan berakhir 30 Jun 2025 (FY25) dengan rekod bersih pada suku akan datang.

 

Katanya, ini memandangkan penyiapan projek yang merugikan menjelang akhir FY24, ditambah dengan perjanjian perkhidmatan induk penyelenggaraan loji (MSA) yang diperbaharui dengan Petronas bermula dari Julai dan seterusnya.

 

Mengenai peredaran Dialog dari Pangkalan Bekalan Jubail, HLIB berkata, keputusan itu melupuskan keseluruhan 60% pegangannya dalam Pangkalan Bekalan Dialog Jubail di Arab Saudi dengan harga RM55 juta. 

 

HLIB Research turut berkata, keputusan itu adalah tepat pada masanya kerana  Arab Saudi sedang memperlahankan program perbelanjaan modal (capex).

 

"Kami menganggap jalan keluar adalah tepat pada masanya kerana kami memahami aktiviti DJSB sangat bergantung kepada aktiviti penggerudian di rantau Timur Tengah, menunjukkan sumbangannya berkemungkinan memuncak," ulasnya.

 

HLIB mengekalkan panggilan 'beli' dengan harga sasaran RM3.04 pada Dialog.

 

"Kami berharap Kumpulan itu memperoleh kontrak terminal tangki simpanan khusus jangka panjang baharu untuk PDT3 dengan kira-kira 500 ekar tersedia bagi pembangunan masa depan," ujar HLIB.- DagangNews.com