Dana global mengalir ke Asia Tenggara ketika kitaran pemotongan kadar bermula | DagangNews Skip to main content

Dana global mengalir ke Asia Tenggara ketika kitaran pemotongan kadar bermula

Asia Tenggara dilihat sebagai penerima manfaat yang dipanggil friend-shoring. - Gambar Boey Jun Hui

KUALA LUMPUR 17 Sept - Dana global mengambil alih aset Asia Tenggara, memandangkan prospek pemotongan kadar faedah dan penilaian menarik menjanjikan pulangan bersaiz besar.

 

Pengurus wang telah meningkatkan kedudukan dalam bon berdaulat di Thailand, Indonesia dan Malaysia sejak dua bulan lalu, dan telah menjadi pembeli bersih ekuiti Indonesia, Malaysia dan Filipina selama tiga bulan.

 

Aliran masuk tersebut telah membantu menjadikan mata wang Asia Tenggara berprestasi terbaik dalam pasaran baru muncul (EM) suku ini, manakala saham serantau dengan mudah mengalahkan rakan EM mereka.

 

Bank pusat di Asia Tenggara berada di ambang kitaran penurunan kadar dengan Filipina sudah pun reda pada Ogos, dan Indonesia diramalkan oleh beberapa ahli ekonomi akan menyusul minggu ini.

 

Kadar faedah sebenar, atau kos pinjaman yang diselaraskan untuk inflasi, berada pada paras sejarah yang tinggi di rantau ini, mewujudkan ruang tambahan untuk pelonggaran dasar.

 

"Dalam jangka sederhana, kami terus positif tentang bon dan mata wang Asia Tenggara, terutamanya di negara-negara yang menghasilkan lebih tinggi," kata Joevin Teo Chin-Ker, ketua pelaburan di Amundi Singapore Ltd. kepada Bloomberg.

 

"Kadar sebenar di seluruh ekonomi Asia Tenggara juga lebih tinggi daripada setahun lalu, yang mencadangkan ruang untuk meredakan, situasi yang mungkin memberi manfaat kepada pasaran bon tempatan,” kata beliau.

 

Kadar dasar sebenar Indonesia pada masa ini ialah 4.1%, iaitu 1.8 sisihan piawai melebihi purata lima tahun, mencadangkan banyak ruang untuk mengurangkan kadar. Tolok yang sama untuk Filipina ialah 1.5 sisihan piawai melebihi purata lima tahun. Itu meletakkan kedua-dua negara dalam empat teratas tinjauan Bloomberg terhadap EM di seluruh dunia, bersama dengan India dan Korea Selatan.

 

'Zaman keemasan'

BlackRock Inc bercadang menggunakan sebarang turun naik bulan ini untuk membeli bon di negara Asia seperti Filipina dan Indonesia, dengan pertaruhan bahawa potensi pemotongan kadar oleh Rizab Persekutuan AS dan bank pusat tempatan akan meningkatkan hutang rantau itu.

 

Pengurus wang lebih suka tempoh matang sederhana hingga lebih lama di kedua-dua negara, kerana bank pusat mereka mempunyai lebih banyak ruang untuk memudahkan dasar monetari, kata Neeraj Seth, ketua pendapatan tetap asas Asia di BlackRock di Singapura.

 

"Ia adalah zaman kegemilangan pendapatan tetap di Asia, khususnya pasaran Asia yang sedang pesat membangun," kata Seth dalam temu bual pada akhir Ogos. "Ia adalah satu perkara yang baik untuk menambah sedikit lagi tempoh" sekiranya berlaku turun naik, katanya.

 

Penilaian menarik

Penilaian juga memberikan gambaran positif untuk mata wang Asia Tenggara.

 

Purata kadar pertukaran berkesan sebenar di rantau ini ialah 1.8% di bawah purata 10 tahun, menandakan mata wang kelihatan terkurang nilai pada asas wajaran perdagangan, data yang disusun oleh Bloomberg menunjukkan. Tolok yang setanding untuk Amerika Latin ialah 2.2% di atas purata lima tahun, manakala untuk Eropah, Timur Tengah dan Afrika, ia adalah 4.8% di atas, menunjukkan penilaian berlebihan.

 

Akhir sekali, Asia Tenggara dilihat sebagai penerima manfaat yang dipanggil friend-shoring — istilah yang digunakan untuk merujuk kepada keutamaan menjalankan perniagaan dengan sekutu politik.

 

Rantau itu kelihatan semakin menarik sebagai alternatif kepada China, kerana pelabur berhati-hati terhadap geseran perdagangan antara AS dan ekonomi kedua terbesar dunia itu menjelang pilihan raya presiden AS November.

 

Asia Tenggara "harus diarahkan lebih baik kerana jarak yang dekat dengan China, dekat dengan India" dan trend global negara yang ingin mempelbagaikan pembuatan dan sumber dari China, kata Stefanie Holtze-Jen, ketua pegawai pelaburan Asia Pasifik di swasta Deutsche Bank AG cabang perbankan di Singapura.

 

Positif lain termasuk friend-shoring, dan demografi yang menggalakkan, katanya. - DagangNews.com