Dilema penyewa, pemilik, pengurusan kondominium - ANALISIS INDUSTRI | DagangNews Skip to main content

Dilema penyewa, pemilik, pengurusan kondominium - ANALISIS INDUSTRI

Oleh DR SHEIKH ALI AZZRAN
 

 

 

KEHIDUPAN kediaman bertingkat telah menjadi gaya hidup dan trend dalam kalangan penduduk profesional bandar raya, namun sejak kebelakangan ini pelbagai aduan sering diutarakan mengenai dilema penyewa, pemilik dan pihak pengurusan kondominium. Pelbagai rintangan harus dihadapi oleh penyewa yang sering tidak puas hati dengan cara masalah dikendalikan.

 

Antara masalah yang sering dihadapi oleh penyewa adalah seperti lif tidak berfungsi, isu tempat letak kenderaan, urusan pengendalian bungkusan parsel dan sebagainya. Sebarang aduan penyewa hanya boleh diajukan kepada pemilik dan baru pihak pengurusan (JMB/MC) mengambil tindakkan susulan.

 

Isu aduan antara penyewa, pemilik dan pihak pengurusan kondominium adalah permasalahan yang paling merumitkan dan merunsingkan kerana sering berdolak-dalik aduan sehingga   mengundang kemarahan penyewa di sesebuah kondominium. Sebagai contohnya, penyewa membuat aduan kepada pihak pengurusan mengenai kerosakan lif tetapi pihak pengurusan memberitahu supaya isu tersebut harus diajukan oleh pemilik sendiri yang bukan penghuni di kondominiumn tersebut.  Perkara ini akan menimbulkan perasaan kurang senang bagi penduduk-penduduk yang menyewa. Penyewa harus mengajukan aduan kepada pemilik dengan harapan dimajukan aduan tersebut kepada pihak pengurusan

 

Disamping itu, keluhan salah seorang penyewa kondominium, Subley Yahaya berkata, sesetengah pihak pengurusan sanggup mengenakan caj yang tidak berpatutan pada tapak letak kenderaan dan kepayahan menerima bungkusan barang dikala SOP ketat pihak pengurusan dalam membendung penularan wabak COVID-19 sehingga menyusahkan penghuni kondominium dalam pembelian barang secara atas talian.”

 

Jika sesebuah kondominium berkepadatan tinggi, sewajarnya pihak pengurusan memberi pertimbangan terhadap aduan penyewa dan bukannya mengambil sikap endah tak endah yang seterusnya membawa kemarahan dan tidak puas hati oleh penyewa. Lebih menyedihkan jika pemilik mengabaikan aduan penyewa disebabkan pemilik adalah pelabur unit kondominium dan bukan sekadar penyewa . Ini mengakibatkan timbulnya permasalahan yang lain yang boleh mengganggu kesejahteraan keseluruhan penduduk kondominium secara amnya.

 

Berdasarkan Akta Strata 1985 menggariskan bahawa apartmen, kondominium, flat, SOHO, SOVO atau komuniti berpagar sebagai harta tanah strata, iaitu hartanah tunggal dalam pembangunan bersepadu besar yang berkongsi kemudahan sepunya. Manakala, Akta Pengurusan Strata 2013 (Akta 757) bertujuan memastikan keseragaman undang-undang dan dasar berkaitan pengurusan bangunan, penyenggaraan dan harta bersama.

 

Namun begitu, konteks penyewa disini tidak mempunyai hak dan hanyalah pengganti kepada pemilik. Ini kerana penyewa sering bertukar ganti dan bukannya kekal dalam unit kediaman pemilik walaupun bertahun-tahun menyewa. Oleh yang demikian, aduan  penyewa bukanlah keutamaan yang diambil kira oleh pihak pengurusan tetapi pemilik yang diberi keutamaan yang sepenuhnya.

 

 

analisis dagangnews

 

 

Menurut statistik Laporan Tahunan COB PBT 2019, Secara purata, majoriti penduduk sangat tidak puas hati terhadap kualiti pengurusan bangunan berstrata (kondominium). Salah satu sebabnya adalah kegagalan sesetengah pemilik untuk membayar caj penyeggaraan dan kesedaran yang masih rendah menjurus kepada penurunan kualiti hidup di kondominium secara keseluruhanya. Bagi pandangan sesetengah pihak pengurusan, aduan pemilik yang akan diambil kira semasa mesyuararat tahunan manakala aduan penyewa sering menimbulkan persoalan dalam kalangan ahli mesyuarat pengurusan bagi setiap unit-unit kondominium.

 

Menurut beberapa kajian, isu utama sering ditekankan adalah berkaitan dengan metodologi serta tadbir urus aduan dan laporan dalam menyelesaikan permasalahan dihadapi antara penyewa, pemilik dan pihak pengurusan. Hal ini penting kerana jika masalah sering berulang boleh mengakibatkan kemudaratan tahap kesihatan dan kesejahteraan penyewa secara tidak langsung, kerana kualiti menikmati kehidupan kondominium tidak mencapai piawaian yang dikehendaki. Selain itu, kitaran konflik seperti ini akan sering berulang-ulang dan tiada jalan penghujungnya lalu menyebabkan stres kepada semua pihak sekaligus.

 

Bagi memastikan tadbir urus secara efektif, aduan-aduan penyewa harus diambil kira kerana penyewa juga manusia yang inginkan tahap kualiti kehidupan yang tinggi dalam menghuni sesebuah kondominium. Cadangan seperti wujudnya garis panduan yang jelas kepada penyewa amatlah membantu memberi penerangan serta maklumat mengenai langkah-langkah yang perlu diambil oleh penyewa. Disamping itu, dengan adanya aplikasi mudah alih juga dapat menyalurkan aduan-aduan penyewa kepada pemilik dan seterusnya dapat memaklumkan kepada pihak pengurusan dalam mengenalpasti aduan tersebut adalah aduan yang sahih bagi kedua-dua belah pihak bagi memudahkan pihak pengurusan menjalani tindakkan susulan.

 

Justeru itu, metodologi pengendalian aduan mahupun tadbir urus sesebuah kondominium memainkan peranan penting kerana tidak kira penyewa mahupun pemilik yang mendiami dalam unit-unit di sesebuah kondominium tersebut, aduan-aduan harus diambil kira secara telus bagi memastikan manfaat dinikmati bersama seterusnya meningkatkan kualiti dan makna dalam kehidupan berkomuniti. - DagangNews.com

 

 

sheilh ali azzran
Dr Sheikh Ali Azzran merupakan Pensyarah Kanan
Pusat Pengajian Pembinaan, 
Fakulti Senibina, Perancangan dan Ukur, 
Universiti Teknologi MARA