Econpile diramal kembali catat keuntungan pada FY25 didorong perolehan projek margin tinggi | DagangNews Skip to main content

Econpile diramal kembali catat keuntungan pada FY25 didorong perolehan projek margin tinggi

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 5 Sept - AmInvestment Bank Research meramalkan Econpile Holdings Bhd kembali mencatat keuntungan pada FY25 didorong perolehan projek baharu yang menawarkan margin yang lebih tinggi serta peningkatan kos yang ditanggung sektor pembinaan.

 

Katanya, pengurusan kumpulan sedang menunggu projek besar daripada kerajaan seperti MRT3, Lebuhraya Pantai Barat dan projek besar lain bagi meningkatkan buku pesanannya. 

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu menjana aliran tunai positif sebanyak RM12.7 juta pada FY24, yang merupakan peningkatan yang ketara berbanding aliran keluar RM5 juta tahun lepas.

 

"Kami melihat prospek kumpulan itu positif dengan mengambil kirapersekitaran pembinaan yang aktif dan ia seharusnya diterjemahkan kepada lebih banyak permintaan untuk kerja asas," katanya dalam atu nota kajian.

 

Terdahulu, kerugian bersih FY24 kumpulan itu sebanyak 25.5 juta adalah 51% lebih tinggi berbanding ramalan dan konsensus.

 

Ia merupakan tahun yang mencabar bagi Econpile kerana kadar penggunaan yang rendah (di bawah 50%) kerana pekerjaan syarikat kebanyakannya adalah kontrak dengan hasil rendah yang ditandatangani semasa wabak, diburukkan lagi oleh peningkatan kos untuk konkrit.

 

AmInvestment berkata, buku pesanan tertunggak terkini ialah RM409 juta, sebahagian besarnya tidak berubah dari suku tahun ke suku tahun, bermaksud kemenangan besar yang dinanti-nantikan masih belum menjadi kenyataan.

 

Katanya, kadar penggunaan untuk jentera dan tenaga kerja syarikat adalah sekitar 50%. 

 

Sifat penyedia asas untuk keterlihatan pekerjaan adalah singkat kerana aktiviti kerja boleh dimulakan dengan serta-merta apabila pekerjaan baharu menjadi kenyataan.

 

"Hutang bersih berjumlah RM66 juta, yang diterjemahkan kepada penggearan bersih sebanyak 0.18x. 

 

"Ini adalah sedikit peningkatan daripada 0.24x daripada suku sebelumnya kerana bayaran untuk kerja yang telah disiapkan telah meningkatkan tahap tunainya," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'pegang' dengan harga wajar (FV) 40 sen sesaham. - DagangNews.com