Ekonomi Malaysia berdepan risiko pergolakan politik dan gelombang kedua COVID-19 | DagangNews Skip to main content

Ekonomi Malaysia berdepan risiko pergolakan politik dan gelombang kedua COVID-19

KUALA LUMPUR 24 Sept. - Walaupun ekonomi Malaysia perlahan-lahan menunjukkan pemulihan, namun negara kekal berdepan dengan risiko penurunan. 

Ini berikutan gelombang kedua jangkitan COVID-19 dijangka berlaku pada bulan Oktober atau November. 

Apatah lagi, Malaysia ketika ini berdepan cabaran pergolakan politik selain penyusunan korporat, Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS), pinjaman tidak berbayar dan isu pasaran buruh, kata AmBank Research.

“Sejauh mana teruk dan rumit keadaan itu, tidak pasti.

“Sebagai petunjuk, kerajaan pimpinan Perikatan Nasional (PN) melancarkan satu lagi rangsangan fiskal, KITA PRIHATIN bernilai RM10 bilion untuk membantu industri dan rakyat yang terjejas akibat COVID-19,” jelas analisis harian AmBank Research.

Pakej bantuan tambahan itu menjadikan jumlah keseluruhan bernilai RM305 bilion dengan jangkaan defisit fiskal atau Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kepada 6.3% hingga 6.5% daripada 5.8% hingga 6.0%.

Semalam, Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin telah runtuh. 

Ini ekoran dakwaan beliau yang mempunyai majoriti kukuh untuk membentuk kerajaan baharu dalam masa terdekat.

Susulan berita itu, pasaran saham Malaysia menguncup sehingga 0.62% dan ditutup lebih rendah.

Bagaimanapun, Muhyiddin menegaskan beliau masih Perdana Menteri yang sah dan mengatakan Anwar harus membuktikan dakwaannya yang mempunyai sokongan majoriti. 

Ketika negara dilanda tanda tanya mengenai perubahan kerajaan, Muhyiddin turut mengumumkan pakej bantuan tambahan, semalam. - DagangNews.com