Ekonomi Malaysia dipacu permintaan dalam negeri mampu kekang cabaran 2023 - Pakar Ekonomi | DagangNews Skip to main content

Ekonomi Malaysia dipacu permintaan dalam negeri mampu kekang cabaran 2023 - Pakar Ekonomi

KUALA LUMPUR 15 Nov - Pakar ekonomi menjangkakan kekuatan ekonomi pada masa hadapan akan didorong oleh permintaan dalam negeri, dengan unjuran penurunan momentum pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) mulai suku keempat tahun ini (4Q22) selepas mencatatkan pertumbuhan kukuh sebanyak 14.2% pada 3Q22.

 

KDNK Malaysia telah mengatasi konsensus median Bloomberg sebanyak 12.5% ​​y-o-y. Ini merupakan prestasi KDNK suku tahunan terkuat sejak 2Q21, di mana ekonomi berkembang sebanyak 15.9%.

 

Pada asas suku ke suku (q-o-q), bagaimanapun, ekonomi berkembang pada kadar yang lebih perlahan sebanyak 1.9% q-o-q, berbanding pertumbuhan 2Q22 sebanyak 3.5% q-o-q.

 

Pada 2Q22, ekonomi maju sebanyak 8.9% y-o-y daripada pertumbuhan 5% pada 1Q22.

 

 

kdnk

 

 

Pakar ekonomi CGS-CIMB Research Nazmi Idrus berkata, pada masa hadapan, pertumbuhan ekonomi pada 4Q22 dan ke 2023 akan bergantung kepada kekuatan permintaan daripada ekonomi maju, risiko persekitaran kadar faedah yang lebih tinggi, peningkatan konflik geopolitik dan gangguan rantaian bekalan.

 

“Dengan peningkatan dalam pasaran buruh serta pembukaan semula sempadan, kami percaya bahawa bilangan ketibaan pelancong dan perjalanan domestik yang lebih tinggi akan memacu permintaan domestik yang mampan.

 

“Malah, walaupun kadar faedah dinaikkan, aktiviti perbelanjaan kekal berdaya tahan kerana kami percaya campur tangan kerajaan dalam harga yang ditadbir dan subsidi yang tinggi akan terus menggalakkan pertumbuhan penggunaan.

 

“Secara keseluruhannya, KDNK untuk tahun ini mungkin melebihi sasaran 7.3% tahun ke tahun (y-o-y), tetapi semakan akan dikeluarkan dalam laporan tinjauan Disember kami. Kami juga mengekalkan ramalan pertumbuhan KDNK 2023 kami pada 5% buat masa ini,” tambahnya.

 

Tahun depan, Nazmi berkata firma penyelidikan itu akan menetapkan harga dalam dua lagi 25 mata asas (bps) dalam kenaikan kadar, meletakkan ramalan kadar dasar semalaman akhir 2023 pada 3.25%.

 

Sementara itu, Bank Negara menjangka pertumbuhan tahun penuh 2022 melebihi 7% yang diunjurkan sebelum ini berikutan pertumbuhan sihat dalam sembilan bulan pertama tahun ini.

 

Di bawah Bajet 2023, pertumbuhan KDNK dijangka antara 4% dan 5% untuk 2023 berbanding antara 6.5% dan 7% untuk tahun ini.

 

Nazmi berkata imbangan akaun semasa akan kekal dalam lebihan yang besar, disokong oleh asas ekonomi yang sihat dan disokong oleh sifat kepelbagaian eksport serta sektor pelancongan yang teguh. Untuk tujuan ini, Nazmi mengekalkan unjuran lebihan akaun semasa 2022 pada 1.7% daripada KDNK (2023: 2.1%).

 

 

Anthony Dass
                              Anthony Dass

 

 

Menurut ketua ekonomi kumpulan AmBank Research Anthony Dass, walaupun angka 3Q22 adalah kuat, `angin kencang' dijangka bermula dari 4Q22.

 

Beliau berkata terdapat tanda-tanda tekanan dalam sektor pembuatan, sambil menambah bahawa aktiviti perdagangan dijangka lebih lemah berikutan aktiviti ekonomi yang lebih perlahan di bahagian luar termasuk daripada rakan dagang utama Malaysia, China.

 

“Jumlah eksport dan import semakin perlahan sejak Ogos. Tekanan harga dalam sektor pembuatan terpilih masih meningkat, terutamanya dalam pengeluaran tekstil, kayu dan produk kayu, kertas dan produk kertas, produk farmaseutikal asas, produk mineral bukan logam, elektrik, peralatan jentera dan kenderaan bermotor.

 

"Ini sebahagiannya disebabkan oleh kekurangan produk utama dan mata wang yang lebih lemah," kata Dass, yang juga ahli Sekretariat Majlis Tindakan Ekonomi.

 

Dengan peningkatan kos sara hidup serta kos perniagaan, beliau berkata kemungkinan KDNK 4Q22 perlahan adalah tinggi.

 

"Angin besar dijangka kekal ketika kita melangkah ke 2023," katanya.

 

Pertumbuhan KDNK keseluruhan untuk 2022 adalah antara 8.5% dan 9% dengan pertumbuhan 4Q22 akan berlegar sekitar 6% hingga 8%. Pertumbuhan KDNK yang lebih perlahan sebanyak 4.5% dijangka tahun depan kerana risiko penurunan menjadi lebih ketara.

 

 

kdnk

 

 

Hong Leong Investment Bank Research telah menyemak semula unjuran KDNK 2022 kepada 8.2% tahun ke tahun berikutan KDNK 3Q22 yang kukuh dan keluaran ekonomi yang lebih baik daripada jangkaan.

 

“Walaupun kami masih menjangkakan pertumbuhan menjadi sederhana pada 4Q22 berikutan ketiadaan kesan asas dan permintaan luar yang lemah, ekonomi dijangka terus disokong oleh permintaan dalam negeri dalam keadaan pasaran buruh yang bertambah baik.

 

“Berikutan tinjauan global yang semakin gelap, kami menurunkan taraf KDNK 2023 kami kepada 4.2% tahun ke tahun daripada 4.5% sebelumnya.

 

"Ini masih sejajar dengan julat ramalan rasmi 4% hingga 5% pertumbuhan tahun," kata firma penyelidikan itu. - DagangNews.com