Eksport barangan Malaysia dijangka kembali pulih berikutan tinjauan optimis global — MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Eksport barangan Malaysia dijangka kembali pulih berikutan tinjauan optimis global — MIDF Research

S&P Global melaporkan pada Khamis bahawa pengilang Malaysia meningkat sedikit pada Januari 2024 daripada yang dilihat pada Disember lalu. - Gambar hiasan Westports Malaysia
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Feb - Eksport barangan Malaysia dijangka pulih dan berkembang pada +5.2% tahun ini daripada penguncupan sebanyak -8% pada 2023, yang mendapat manfaat daripada pemulihan dalam aktiviti perdagangan dan pengeluaran global, kata MIDF Research.

 

Dalam nota terbaharunya, firma penyelidikan itu mengatakan bahawa keyakinan dalam kalangan pengilang meningkat sedikit daripada Disember 2023, dan pengeluar tempatan terus menjangkakan permintaan bertambah baik.

 

S&P Global melaporkan pada Khamis bahawa pengilang Malaysia meningkat sedikit pada Januari 2024 daripada yang dilihat pada Disember lalu, di tengah-tengah tanda peningkatan permintaan.

 

Indeks Pengurus Pembelian (PMI) Pembuatan S&P Global Malaysia yang diselaraskan secara bermusim mencatatkan 49 pada Januari, meningkat daripada 47.9 pada Disember dan tertinggi sejak September 2022, mencatatkan paras tertinggi 16 bulan.

 

Sehubungan itu, bacaan terkini menunjukkan bahawa kemelesetan tahun lepas semakin kehilangan momentum dan meletakkan sektor pembuatan Malaysia di landasan untuk pemulihan beransur-ansur.

 

Mengulas mengenainya, MIDF Research berkata aktiviti kilang di Malaysia merosot bulan lepas tetapi pada kadar paling perlahan dalam tempoh 19 bulan.

 

“PMI yang lebih tinggi (tetapi masih di bawah 50) menunjukkan penurunan dalam output, pesanan baharu dan eksport lebih perlahan.

 

"Pengilang tempatan juga menunjukkan pengurangan yang lebih perlahan dalam tunggakan, yang mungkin mencadangkan tekanan yang semakin meningkat pada kapasiti firma di tengah kejatuhan yang lebih perlahan dalam pesanan baharu," katanya dalam nota penyelidikan.

 

Selain itu, tekanan harga juga berkurangan kerana tekanan kos yang berkurangan membawa kepada kenaikan harga jualan yang lebih perlahan; semua ini adalah selaras dengan trend terkini dalam harga pengeluar dan pengguna.

 

Sementara itu, PMI Pembuatan ISM Amerika Syarikat meningkat kepada 49.1 pada Januari 2024 daripada 47.1 Disember 2023, dengan pesanan baharu kembali kepada pertumbuhan.

 

Bagi China, walaupun PMI Pembuatan Caixin kekal pada 50.8 pada Januari 2024, aktiviti pembuatan kekal berkembang untuk bulan ketiga berturut-turut.

 

Negara serantau seperti Indonesia, Thailand, Vietnam, Taiwan dan Korea Selatan juga melaporkan bacaan yang lebih tinggi pada bulan lepas.- DagangNews.com