Elridge Energy sasar kumpul RM101.5 juta daripada IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Elridge Energy sasar kumpul RM101.5 juta daripada IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia

Elridge Energy melancarkan prospektus tawaran awam permulaan (IPO) pada 6 Ogos 2024 - Gambar/The Edge
Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Ogos - Pengeluar produk bahan api biojisim, Elridge Energy Holdings Bhd menyasarkan untuk mengumpul RM101.5 juta daripada pelaksanaan tawaran awam permulaan (IPO), menjelang penyenaraiannya di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

IPO berharga 29 sen sesaham, membabitkan terbitan awam sebanyak 350 juta saham baharu, menurut prospektusnya. 

 

Secara keseluruhannya, IPO itu melibatkan penjualan sehingga 35% kepentingan dalam syarikat itu yang akan bernilai RM580 juta selepas penyenaraian.

 

Permohonan akan ditutup pada 12 Ogos dan penyenaraian telah dijadualkan pada 22 Ogos 2024.

 

Kumpulan itu yang sebahagiannya disokong oleh Mikro MSC Bhd, menghasilkan dan memperdagangkan bahan api biojisim, terutamanya kulit isirung sawit dan pelet kayu, yang digunakan untuk menjana haba atau elektrik.

 

Produk biojisim merupakan hasil sampingan atau sisa daripada sumber boleh diperbaharui, seperti tumbuhan atau sisa organik.

 

"Lebih daripada dua pertiga daripada hasil yang diperoleh daripada terbitan awam telah diperuntukkan untuk perbelanjaan modal bagi mengembangkan kapasiti pengeluarannya, bagi memenuhi pesanan daripada pelanggan baharu dan sedia ada yang lain," kata kumpulan itu.

 

Terbitan awam itu akan menghasilkan kira-kira RM101.5 juta, terdiri daripada 80 juta saham untuk orang ramai, 20 juta saham untuk orang yang layak, dan 250 juta saham melalui penempatan persendirian untuk pelabur terpilih.

 

"Syarikat itu merancang untuk membelanjakan 46% daripada hasil untuk pembinaan kilang dan gudang baharu di Kuantan, yang akan meningkatkan kapasiti pengeluaran sebanyak 240,000 tan. 

 

"Syarikat itu juga telah memperuntukkan 21% daripada hasil untuk membeli peralatan bagi kilang baharu di Kuantan, serta di Johor dan Sabah," katanya.

 

Kumpulan itu kini beroperasi di luar kilang Pelabuhan Klang, yang mempunyai kapasiti 720,000 tan setahun, tetapi telah mencapai kadar penggunaan hampir 74% menjelang akhir 2023.

 

Selebihnya hasil daripada IPO akan digunakan sebagai modal kerja dan untuk membiayai perbelanjaan penyenaraian.

 

KAF Investment Bank Bhd merupakan penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk IPO. - DagangNews.com