ENGIE, Sunway Property bekerjasama sediakan sistem penyejukan mampan | DagangNews Skip to main content

ENGIE, Sunway Property bekerjasama sediakan sistem penyejukan mampan

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 27 Julai - ENGIE Services Malaysia Sdn. Bhd. (ENGIE) dan Sunway Property menjalinkan kerjasama bagi melaksanakan sistem penyejukan di kawasan Sunway South Quay Presint Komersial 2 (CP2).

 

Kedua-dua pihak telah memeterai perjanjian bina, miliki, kendalikan dan pindahkan (BOOT) melalui ENGIE-SUNWAY DCS Sdn. Bhd. (ENGIE-SUNWAY) yang merupakan anak syarikat Sunway Construction Group Berhad. 

 

Sunway Property dalam satu kenyataan bersama hari ini berkata Sunway South Quay CP2 terdiri daripada blok pejabat 23 dan 21 tingkat, komponen runcit lima tingkat dan pembangunan blok universiti 12 tingkat.

 

Blok itu termasuk Pusat Seni Persembahan Universiti Sunway dengan pensijilan LEED Gold dan GreenRE yang bernilai kira-kira RM2 bilion dalam nilai pembangunan kasar.

 

Menurut ENGIE, sistem penyejukan daerah itu menawarkan penyelesaian paling cekap tenaga kepada bandar dan kawasan bandar di Asia Tenggara kerana ia meningkatkan kecekapan tenaga dengan ketara, membolehkan bekalan dipertingkatkan seiring dengan permintaan.

 

"Penyelesaian penyejukan projek ini akan membantu mengurangkan kos operasi serta mengekang pelepasan karbon dengan berkesan, memanfaatkan kualiti udara sambil meneruskan perjalanan kemampanan Malaysia selama 25 tahun.

 

"Pelaksanaan penyelesaian penyejukan ini mempunyai kapasiti lebih daripada 7,000 tan penyejukan (RT) yang disediakan, ia akan beroperasi pada model BOOT untuk pembangunan bercampur," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif dan Ketua Negara bagi Asia Tenggara Energy Solutions Asia-Pasifik Thomas Baudlot berkata perkongsian itu membolehkan mereka mempercepatkan penggunaan penyelesaian tersebut di seluruh Malaysia.

 

“Penyelesaian karbon rendah pertama yang dibangunkan bersama ini akan membantu Sunway South Quay CP2 menjimatkan hampir 20% tenaga dan karbon dioksida untuk keperluan penyaman udaranya dan membantu memacu agenda peralihan tenaga negara,” katanya.

 

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Kanan Wilayah Tengah  Sunway Property, Chong Sau Min berkata, kemampanan telah lama diterapkan di Sunway sejak penubuhannya.

 

“Sebagai Pemaju Komuniti Induk, kami komited untuk mengurangkan jejak karbon kami melalui peningkatan kecekapan tenaga dan penyepaduan sumber tenaga boleh diperbaharui dan berusaha ke mencapai  karbon sifar bersih serta menggalakkan lebih banyak daerah komersial dan perindustrian untuk mengikutinya,” katanya. - DagangNews.com