EPMB, BAIC meterai perjanjian 10 Tahun pemasangan kenderaan | DagangNews Skip to main content

EPMB, BAIC meterai perjanjian 10 Tahun pemasangan kenderaan

Model BAIC x55ii yang antara model terawal bakal dipasang di kilang EPMB, Melaka.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 16 April - EP Manufacturing Berhad (EPMB) mengumumkan pemeteraian satu lagi Perjanjian Pemasangan Kenderaan utama iaitu dengan BAIC International Development Co. Ltd (BAIC), yang mengukuhkan perkongsian strategik menjangkau tempoh 10 tahun.

 

Di bawah syarat perjanjian itu, EPMB melalui anak syarikat milik penuhnya, Peps-JV (Melaka) Sdn Bhd akan melaksanakan pemasangan dan pengeluaran kenderaan BAIC, menandakan satu langkah penting ke arah meningkatkan landskap automotif di Malaysia.

 

Model awal yang dijadualkan untuk pengeluaran termasuk x55ii dan BJ40+, dengan barisan Kenderaan Elektrik (EV), yang dijadualkan untuk dilancarkan pada 2025.

 

 

BJ40+
Kenderaan pacuan empat roda BAIC BJ40+ 

 

 

Sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, BAIC akan menyediakan sokongan teknikal dan latihan yang berkaitan, serta bimbingan dan penyeliaan terhadap proses pemasangan dan pembuatan.

 

EPMB akan bertindak sebagai pemasang kenderaan, memastikan kenderaan BAIC dipasang dengan teliti untuk memenuhi standard kualiti dan prestasi tertinggi.

 

BAIC akan bertanggungjawab ke atas penjualan dan pemasaran kenderaan untuk memaksimumkan penembusan pasaran dan keterlihatan jenama di Asean.

 

Perkongsian strategik ini bukan sahaja menekankan dedikasi EPMB terhadap inovasi dan kecemerlangan tetapi juga menonjolkan persekitaran perniagaan yang kondusif dan tenaga kerja mahir di Malaysia.

 

Dengan memanfaatkan kemudahan tercanggih EPMB di Melaka dan teknologi dan kepakaran termaju BAIC, kerjasama ini bertujuan untuk memenuhi permintaan kenderaan BAIC berkualiti tinggi di rantau Asean dan selanjutnya.

 

Pakatan sinergistik antara EPMB dan BAIC ini menunjukkan gabungan kepakaran Malaysia dan China dengan peluang pertumbuhan bersama, meletakkan Malaysia untuk muncul sebagai destinasi penting aktiviti pengeluaran BAIC, memupuk pertumbuhan, penciptaan pekerjaan dan kemajuan teknologi.

 

 

 Hamidon Abdullah

 


Pengerusi Eksekutif di EP Manufacturing Berhad, Hamidon Abdullah berkata, EPMB sedang mengemudi agenda dengan arah yang baharu. "Kerjasama strategik dengan OEM dari China menandakan komitmen kami untuk merangka hala tuju ke arah keuntungan yang lebih baik untuk pemegang kepentingan kami."

 

Perkembangan besar ini berlaku beberapa bulan selepas pengumuman kemudahan perintis pembuatan automotif EPMB di Melaka, yang mana apabila siap akan mempunyai kapasiti untuk mengeluarkan sehingga 30,000 kenderaan setahun.

 

EPMB menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan BAIC International pada Ogos 2023, membuka jalan kepada perjanjian hari ini. - DagangNews.com