EPR Mobilus GR JV peroleh kontrak RM1.425 bilion bina sistem ART berkuasa hidrogen di Kuching | DagangNews Skip to main content

EPR Mobilus GR JV peroleh kontrak RM1.425 bilion bina sistem ART berkuasa hidrogen di Kuching

Kenderaan autonomous rapid transit (ART) berkuasa hidrogen yang diguna di China, akan dilaksana Sistem Pengangkutan Bandar Kuching.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUCHING 19 Julai - Kontrak Pakej Sistem 1 projek Sistem Pengangkutan Bandar Kuching (KUTS) dianugerahkan kepada EPR Mobilus GR JV Sdn Bhd bernilai RM1.425 bilion.

 

Kontrak itu melibatkan pembekalan rolling stock, iaitu kenderaan autonomous rapid transit (ART) berkuasa hidrogen, peralatan depoh dan kenderaan penyelenggaraan, sistem isyarat dan kawalan serta pintu platform automatik.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Sarawak Metro Sdn Bhd Mazli Mustaffa menyerahkan surat penganugerahan kepada pengarah JV EPR Mobilus GR Syahrir Iman Suib, Chan Chee Kian dan Wilson Fan di sini hari ini.

 

Rakan kongsi syarikat JV ialah EPR (Kuching) Sdn Bhd, Mobilus Sdn Bhd dan Global Rail Sdn Bhd.

 

Pada majlis sama, Sarawak Metro turut bertukar memorandum persefahaman (MoU) dengan pemaju hartanah, Ibraco Bhd dan anak syarikat Naim Holdings Bhd, Peranan Makmur mengenai kerjasama membangunkan stesen ART berhampiran projek pembangunan hartanah masing-masing iaitu The NorthBank (sepanjang Kuching-Samarahan Expressway) dan Kuching Paragon (sepanjang Jalan Batu Lintang).

 

Ibraco diwakili pengarah urusan kumpulannya Datuk Chew Chee Hian manakala Peranan Makmur oleh pengarahnya Datuk Abang Abdul Wahap Julai.

 

 

KUTS

 

 

Yang turut hadir menyaksikan majlis itu ialah Menteri Pengangkutan Sarawak, Datuk Sri Lee Kim Shin, mewakili Premier Sarawak Premier Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.

 

Sarawak Metro ialah anak syarikat milik penuh Sarawak Economic Development Corp (SEDC) yang ditugaskan oleh kerajaan negeri untuk melaksanakan projek mega bercita-cita tinggi itu.

 

KUTS Fasa 1 pada mulanya akan melibatkan pembinaan dan operasi dua laluan: Laluan Samarahan (Laluan 1) (28.5km, termasuk 14 stesen, satu stesen pertukaran dan satu depoh) dan Laluan Serian (Laluan 2) (24.5km, termasuk 13 stesen). , satu persimpangan dan satu depoh).

 

EPR Mobilus GR JV bekerjasama dengan CRRC Zhuzhou Institute Company Ltd dan CIMC-Hexagon Hydrogen Systems Ltd (pembekal kenderaan ART berkuasa hidrogen; Thales (pembekal sistem isyarat dan kawalan); Fangda Innotech Company Ltd (pembekal platform automatik gate) dan DOM Industries (M) Sdn Bhd dan CRRC Zhuzhou (pembekal peralatan depoh dan kenderaan penyelenggaraan).

 

Dalam satu kenyataan, Abang Johari berkata kerajaan negeri baru-baru ini telah meluluskan cadangan Sarawak Metro untuk penjajaran ART bagi Fasa 1 projek KUTS untuk memasukkan laluan baharu ke arah semenanjung Santubong, sebuah destinasi pelancongan.

 

Antara pertimbangan lain, jajaran itu melihat rancangan pembangunan masa depan untuk semenanjung Santubong dan potensi besar untuk pertumbuhan bagi kawasan itu dengan sektor pelancongan dan riadah sebagai pemangkin utama.

 

Johari berkata jajaran baharu ini adalah kira-kira 20km lebih panjang daripada yang dicadangkan sebelum ini oleh Metro Sarawak.

 

"Kami telah berjaya mengekalkan kos keseluruhan projek di bawah RM6 bilion melalui inisiatif kejuruteraan nilai berterusan Sarawak Metro."
 

Sistem Pengangkutan Bandar Kuching

 

 

Pengerusi SEDC Tan Sri Abdul Aziz Husain berkata, projek KUTS sedang berjalan di landasan yang betul, sambil menambah bahawa tender Pakej Sistem 2nya telah ditutup pada Isnin.

 

Pakej 2 melibatkan telekomunikasi, kawalan penyeliaan dan pemerolehan data, kutipan tambang automatik, sistem pengurusan penyelenggaraan berkomputer, pusat kawalan operasi dan sistem teknologi maklumat.

 

Perkhidmatan penumpang untuk ART dijadualkan akan diperkenalkan secara berperingkat, bermula dari suku keempat-2025, dengan penyiapan sepenuhnya projek Fasa 1 (Barisan 1 dan 2) menjelang 2027.

 

Aktiviti pra-kejuruteraan dan penyiasatan tanah projek di seluruh Laluan Samarahan dan Serian sedang dijalankan. Kerja-kerja sivil dan struktur projek itu dijangka dimulakan pada suku semasa.

 

Abang Johari berkata, pencapaian yang dicapai Metro Sarawak dalam projek KUTS adalah satu pencapaian penting bagi China sebagai negara asal pembekal sistem ART.

 

Beliau berkata memandangkan sistem pendorong ART akan dikuasakan oleh hidrogen, ini adalah selaras dengan agenda hidrogen hijau Sarawak dan pembangunan ekonomi hidrogen Sarawak.

 

"Sama seperti kami adalah pelopor dalam pembangunan ekonomi digital kami, kami juga pelopor dalam ekonomi hidrogen.

 

"Aplikasi hidrogen untuk mengubah sistem pengangkutan awam kami dan adalah bukti selanjutnya kepada komitmen kami ke arah meningkatkan lagi ekonomi sosial Sarawak," katanya. - DagangNews.com