EU harus berusaha iktiraf Minyak Sawit yang diperakui MSPO dalam memperjuangkan kelestarian alam sekitar | DagangNews Skip to main content

EU harus berusaha iktiraf Minyak Sawit yang diperakui MSPO dalam memperjuangkan kelestarian alam sekitar

Oleh Dr. Carmelo Ferlito, Ketua Pegawai Eksekutif CME

PUSAT Pendidikan Pasaran (CME) Kesatuan Eropah, pihak berkepentingan industri dan pengguna di seluruh dunia harus berusaha untuk mengiktiraf Skim Pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO) sebagai penyumbang penting dalam memerangi penebangan hutan.

 

Tambahan pula, CME menyeru EU untuk mengiktiraf kerja keras yang telah dilakukan Malaysia untuk menjadikan industri minyak sawitnya lebih lestari terhadap alam sekitar.

 

CME berpendapat adalah penting untuk membangkitkan perkara ini sekarang ketika Malaysia memulakan lawatan rasmi lapan hari dan misi perdagangan ke EU di Brussels, Belgium dan London, diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Fadillah Yusof.

 

Jika EU benar-benar serius untuk menangani isu penebangan hutan dan mengekalkan kelestarian minyak sawit, maka ia harus secara kolektif berusaha untuk menerima, meraikan dan mempromosikan MSPO sebagai penyumbang yang diiktiraf ke arah kelestarian alam sekitar untuk sektor-sektor tersebut secara keseluruhan.

 

 

Dr. Carmelo Ferlito
                    Dr. Carmelo Ferlito

 

 

Misi perdagangan Malaysia bertindak balas kepada peraturan anti-penebangan hutan (EUDR) EU yang ketat yang bertujuan untuk mencegah penebangan hutan akibat aktiviti pertanian.

 

Walau bagaimanapun, pelaksanaan EUDR akan memberi kesan negatif kepada perdagangan bebas dan adil kerana ia menyasarkan produk komoditi pertanian yang boleh memberi kesan kepada berjuta-juta pekebun kecil dari negara membangun. Ia juga berpotensi memberi kesan kepada rantaian bekalan global.

 

MSPO ialah skim pensijilan yang saksama dan praktikal yang boleh mengukuhkan lagi amalan kelestarian di seluruh rantaian nilai pengeluaran minyak sawit.

 

MSPO adalah inklusif kerana ia bertujuan untuk membawa masuk petani kecil dan menjadikan mereka lebih bertanggungjawab terhadap tindakan dan amalan pertanian mereka.

 

Kelapa sawit merupakan sumber pendapatan lebih tujuh juta petani kecil di seluruh dunia dan di Malaysia manakala pengeluaran pekebun kecil menyumbang 40 peratus daripada jumlah kawasan ladang kelapa sawit.

 

Walaupun MSPO berkongsi objektif dan matlamat yang sama dengan skim pensijilan seperti Meja Bulat Minyak Sawit Mampan atau RSPO, pembezaan utama dalam fokus MSPO adalah menangani keperluan petani kecil dan permintaan yang dikenakan ke atas mereka.

 

 

mspo

 

 

Pertama sekali, kos yang jauh lebih rendah untuk pensijilan MSPO telah menarik petani pekebun kecil yang bergantung kepada minyak sawit untuk mata pencarian mereka.

 

Sememangnya, jika terlalu mahal untuk diiktiraf, petani kecil yang agak sensitif mengenai kos dan kewangan yang terhad akan menolak untuk menerima sebarang bentuk pensijilan. Ini akan menghalang mereka daripada mendapat peluang untuk meningkatkan operasi mereka dengan cara yang mampan dan berpotensi menjejaskan akses mereka ke pasaran antarabangsa.

 

Faktor kos yang lebih rendah ditambah pula dengan mewajibkan pensijilan MSPO telah menyebabkan 96% daripada semua ladang kelapa sawit di Malaysia mendapat pensijilan MSPO. Ini bermakna hampir semua syarikat dan pekebun kecil di Malaysia mengeluarkan dan menjual Tandan Buah Segar (FFB) dari kawasan tanaman yang diuruskan secara bertanggungjawab terhadap alam sekitar dan sosial.

 

MSPO juga merupakan organisasi wajib yang memerlukan semua peserta mematuhi peraturan dan piawaiannya, yang komprehensif dan ketat. Skim pensijilan MSPO memerlukan persekitaran yang bebas dan penilaian impak sosial untuk dinilai semula sebelum penukaran tanah dan penanaman semula, dan dengan tegas menyatakan bahawa tiada bentuk buruh paksa atau pemerdagangan manusia, atau buruh kanak-kanak, digunakan.

 

Sijil MSPO hanya sah selama lima tahun dan lengkap dengan audit pengawasan tahunan. Selain itu, skim pensijilan itu sendiri disemak sekali setiap lima tahun melalui pendekatan perundingan pelbagai pihak sebagai cara untuk kekal relevan dan dikemas kini dengan amalan terbaik industri.

 

 

mspo

 

 

MSPO bukan untuk bersaing atau menggantikan skim pensijilan sedia ada. Namun begitu, kami percaya minyak sawit mampan boleh diperkukuh lagi melalui penglibatan yang lebih besar daripada setiap peserta dalam rantaian bekalan termasuk tapak semaian, pekebun kecil, ladang besar serta kilang dan kilang penapisan.

 

Untuk mencapai matlamat ini, pembuat dasar di seluruh dunia harus progresif dalam menerima dan mempromosikan skim pensijilan inklusif, setempat dan komprehensif seperti MSPO yang boleh menjejaskan perubahan ketara. Lagipun, semuanya bermula kepada soal penawaran dan permintaan. - DagangNews.com