Evolusi landskap teh di Asia Tenggara dipengaruhi Gen Z dan Milenium | DagangNews Skip to main content

Evolusi landskap teh di Asia Tenggara dipengaruhi Gen Z dan Milenium

Oleh John Jose, Pengarah Pemasaran Tetra Pak Malaysia, Singapura, Filipina, dan Indonesia  

DI Asia Tenggara yang meriah, teh bukan sekadar minuman — bermula daripada teh tarik Malaysia yang mempunyai rasa yang berlemak dan manis hingga ke teh teratai Vietnam, setiap tegukan membawa sejarah yang kaya di rantau ini.

 

Dengan pilihan daripada teh hitam yang pekat hingga ke teh hijau halus, ada sesuatu yang sesuai dengan setiap citarasa.

 

Permintaan untuk pengalaman teh yang unik adalah sama kuatnya dengan minuman itu sendiri, mencerminkan kecintaan rantau ini terhadap minuman ini.

 

Keindahan teh terletak pada kebolehsuaiannya. Dengan mengadun pelbagai jenis teh, ia membuka pintu kepada dunia pengalaman rasa baharu.

 

Sebagai contoh, teh hijau yang diperbuat dari bunga melati menawarkan rasa yang menyegarkan. Namun, jika ditambah dengan sentuhan serai, ia akan memberikan rasa yang lebih unik.

 

Lebih daripada sekadar teh

Pengguna hari ini semakin tertarik kepada minuman yang menawarkan lebih daripada sekadar rasa – mereka juga mahukan faedah berfungsi.

 

 

parafrasa

 

 

Trend ini telah membawa kepada penyepaduan pelbagai bahan berfungsi seperti vitamin, mineral dan ekstrak botani ke dalam teh, menangani keperluan kesihatan tertentu.

 

Teh yang disasarkan ini memenuhi permintaan pengguna yang mementingkan kesihatan yang semakin berkembang.

 

Pengambilan teh juga diketahui mempunyai pelbagai manfaat kesihatan, ini telah diketengahkan oleh pakar pemakanan di seluruh dunia.

 

Contohnya, kajian terbaru malah menunjukkan bahawa teh hijau, kaya dengan antioksidan yang dipanggil catechin, dikaitkan dengan pengurangan risiko penyakit jantung dan peningkatan fungsi kognitif.

 

Tambahan pula, teh herba, seperti chamomile dan pudina, terkenal dengan sifat menenangkannya, menggalakkan kelonggaran dan membantu penghadaman.

 

Zhi Ling, pakar pemakanan dengan Ijazah Sarjana Sains (Pemakanan Komuniti) menyatakan, dengan secawan teh yang dihidangkan pada suhu yang betul dan dengan penggunaan pemanis berkhasiat yang minimum, setiap cawan tambahan pengambilan teh dikaitkan dengan risiko strok atau kematian yang lebih rendah akibat penyakit jantung.

 

Satu lagi kajian mencadangkan bahawa mengambil 2 hingga 3 cawan teh tambahan sehari boleh memberikan kesan bermanfaat yang sama juga. Kesan kesihatan teh ini mungkin disebabkan oleh flavonoid yang terdapat dalam pelbagai jenis teh.

 

Flavonoid seperti theaflavin dalam teh hitam dan katekin dalam teh hijau bertindak sebagai antioksidan dalam badan kita untuk melawan radikal bebas yang merosakkan sel dan DNA kita.

 

 

parafrasa

 

 

Masa depan pasaran teh

Membuka kunci keutamaan pengguna adalah penting dalam menavigasi landskap pasaran dinamik hari ini.

 

Penyelidikan pasaran boleh membantu mengenal pasti arah aliran dan keutamaan dalam demografi tertentu, memberi penerangan tentang keutamaan yang berkembang bagi kumpulan pengguna yang berbeza.

 

Demografi yang lebih muda contohnya, menunjukkan peningkatan minat terhadap teh disebabkan kesedaran kesihatan yang tinggi dan pengaruh media sosial. Mengiktiraf dan memenuhi anjakan ini adalah penting bagi jenama teh untuk menyesuaikan strategi pembangunan produk mereka dengan berkesan.

 

Menurut laporan Tetra Pak, gen Z dan milenium bersedia untuk membentuk masa depan pasaran teh.

 

Bersama-sama, mereka mewakili lebih separuh daripada penduduk di Malaysia, Singapura, Filipina dan Indonesia (MSPI).

 

Penyelidikan Tetra Pak telah mendedahkan bahawa tabiat penggunaan gen Z dan milenium banyak dipengaruhi oleh gaya hidup mereka. Memahami pemikiran unik dan tingkah laku penggunaan mereka adalah kunci untuk membuka kunci potensi pertumbuhan sebenar industri teh.

 

Tingkah laku penggunaan teh berubah apabila kuasa beli bergerak ke arah gen Z dan milenium. Golongan ini sanggup membayar lebih untuk teh berkualiti tinggi dan bersedia menerima kombinasi perisa baharu.

 

Satu lagi perubahan yang jelas ialah memandangkan gen Z dan milenium lebih cenderung untuk memilih minuman bukan alkohol, maka penggunaan teh sparkling atau mocktail berasaskan teh juga semakin meningkat.

 

 

parafrasa

 

 

Kebangkitan pasaran teh sedia diminum

Kami juga menyaksikan peningkatan dalam populariti teh RTD (Sedia untuk Diminum), didorong oleh pengguna gen Z dan milenium

 

Pengguna gen Z dan milenium adalah kuasa dominan untuk penggunaan di Asia Tenggara. Mereka membentuk lebih separuh daripada penduduk di Malaysia, Singapura, Filipina, dan Indonesia.

 

Tetapi apa sebenarnya yang dicari oleh generasi ini daripada teh RTD?

Penyelidikan Tetra Pak memberi penerangan tentang cara keutamaan generasi mempengaruhi keinginan mereka. Pengguna ini mengutamakan rasa dan manfaat kesihatan apabila melibatkan pilihan minuman mereka.

 

Pembungkusan kedap udara teh RTD memastikan pengekalan rasa dan aroma, memberikan pengalaman berkualiti tinggi yang konsisten dan kesegaran minuman.

 

Di samping itu, kemasukan bahan-bahan berfungsi memenuhi secara langsung kepada keutamaan yang mementingkan kesihatan khalayak sasaran.

 

Melayani gaya hidup pantas pengguna ini, teh RTD menyediakan penyelesaian yang mudah untuk menikmati kesan menyegarkan teh semasa dalam perjalanan.

 

 

parafrasa

 

 

Menambahkan vitamin, mineral dan bahan-bahan berfungsi yang penting, selaras dengan keutamaan yang mementingkan kesihatan pengguna.

 

Menurut Zhi Ling lagi, kumpulan pengguna ini menghargai kesihatan mental, fizikal dan persekitaran.

 

Terdapat peningkatan dalam permintaan untuk teh dengan kandungan gula yang lebih rendah, teh dengan pilihan bebas tenusu atau teh yang diselitkan dengan ramuan padat perisa buah-buahan, halia, bunga, yang mungkin juga membawa nutrien lain yang berpotensi bermanfaat atau antioksidan.

 

Apabila budaya teh Asia Tenggara berkembang, satu perkara yang kekal: kecintaan yang berkekalan terhadap minuman serba boleh ini.

 

Dengan gen Z dan milenium yang membentuk trend minum teh masa kini, sudah tiba masanya untuk kebanyakan jenama teh meneroka cara untuk memenuhi pilihan pengguna ini dan melibatkan diri dengan pakar industri untuk membentuk masa depan teh. - DagangNews.com