Ewein umum perubahan dalam lembaga pengarah, Tay Seng Chew dilantik sebagai pengerusi eksekutif | DagangNews Skip to main content

Ewein umum perubahan dalam lembaga pengarah, Tay Seng Chew dilantik sebagai pengerusi eksekutif

Tay Seng Chew

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Ewein Bhd melantik Tay Seng Chew sebagai pengerusi eksekutif syarikat pembangunan hartanah yang berpangkalan di Pulau Pinang itu, berkuat kuasa hari ini.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, syarikat itu berkata, beliau menggantikan Ewe Lay Khim, yang meletak jawatan untuk mengejar kepentingan perniagaan dan komitmen peribadi yang lain.

 

Goh Kiang Teng, 51, juga akan memegang jawatan sebagai pengarah eksekutif dan ketua pegawai eksekutif di Ewein mulai hari ini. Goh kini memegang 2.59% pegangan langsung dalam Ewein.

 

Menurut Ewein, Tay, 58, mempunyai pengalaman bekerja lebih 25 tahun dalam bidang perbankan dan kewangan di Malaysia.

 

"Dari 2000 hingga 2016, beliau menyertai United Overseas Bank (M) Bhd sebagai ketua perbankan korporat dan komersial bagi wilayah utara. Beliau bertanggungjawab menyelia dan membangunkan perniagaan perbankan korporat dan komersial meliputi Perak, Pulau Pinang dan Kedah untuk bank itu," katanya.

 

Tay merupakan pengarah bebas bukan eksekutif XL Holdings Bhd dari Mei 2018 hingga Mac 2020. Pada Jun 2020, beliau keluar daripada persaraan untuk menyertai NationGate Solution (M) Sdn Bhd sebagai pengarah perkhidmatan korporat dan kini berkhidmat dalam kapasiti yang sama di NationGate Holdings Bhd.

 

Pada masa yang sama, pengarah urusan, Ewein Chuah Poh Lim, 55, akan berundur daripada peranannya "untuk memberi tumpuan kepada prestasi perniagaan anak-anak syarikat Ewein," kata syarikat itu.

 

Ewein turut mengumumkan peletakan jawatan Datuk Choong Khuat Seng dan Eric Lim Seng Keat sebagai pengarah bebas, bukan eksekutif kumpulan itu, disebabkan mengejar kepentingan perniagaan dan komitmen peribadi yang lain sebagai sebab pemergian mereka. Menggantikan mereka ialah Mazlina Mohamad dan Rosnani Mahmod.

 

Perubahan kepada lembaga itu berikutan kemasukan Ooi Eng Leong, pengarah urusan NationGate Holdings yang tersenarai di Pasaran ACE, sebagai pemegang saham terbesar Ewein dengan 43.82% kepentingan pada 16 Jun.

 

Ooi pada 14 Jun telah mencetuskan ambang tawaran pengambilalihan mandatori selepas dia memperoleh saham bernilai RM72.36 juta dalam Ewein yang sebelum ini dimiliki oleh Hijauwasa Sdn Bhd, meningkatkan pegangannya kepada 132.17 juta saham atau 43.82% pegangan. 

 

Sebelum urus niaga ini, Ooi memegang 3.84% saham. Hijauwasa dikawal oleh Datin Sit Chin Leng, yang memegang saham sebagai pentadbir harta pusaka arwah suaminya (pengasas mendiang Ewein dan bekas pengerusi eksekutif Datuk Ewe Swee Kheng).

 

Dalam pemfailan berasingan, Ewein berkata, ia berjaya kembali ke keadaan gelap pada suku kedua berakhir 30 Jun 2023 (2QFY23), dengan keuntungan bersih RM609,000, berbanding kerugian bersih RM923,000 setahun sebelumnya. Ia melaporkan pendapatan sesaham sebanyak 2 sen, berbanding kerugian sesaham sebanyak 31 sen pada 2QFY22.

 

Hasil bagi suku tersebut, bagaimanapun, susut 13% kepada RM7.79 juta daripada RM8.96 juta pada 2QFY22, disebabkan sumbangan yang lebih rendah daripada segmen pembuatan.

 

"Ini disebabkan permintaan yang lebih rendah dalam keseluruhan industri elektrik dan elektronik. Syarikat sedang giat mencari peluang perniagaan baharu dalam segmen pasaran yang berbeza, dengan harapan dapat mengurangkan kesan penurunan permintaan daripada aliran hasil ini," katanya.

 

Dalam enam bulan terkumpul berakhir 30 Jun 2023 (1HFY23), Ewein melaporkan keuntungan bersih RM1.33 juta, berbanding kerugian bersih RM591,000 pada 1HFY22. Hasil turun 16% kepada RM15.28 juta, daripada RM18.3 juta setahun sebelumnya.

 

Mengenai prospek untuk TK2023, Ewein berkata ia sedang giat memasarkan unit hartanah tidak terjual untuk mengewangkan inventori unit siapnya.

 

"Segmen pembuatan menghadapi cabaran berikutan permintaan yang lebih rendah dalam industri ini, tetapi pihak pengurusan secara aktif menghampiri peluang perniagaan baharu," katanya.

 

Bagi segmen pegangan pelaburan, pengurusan hartanah dan penyewaannya, Ewein berkata prospek segmen ini kekal positif, berikutan lokasi yang strategik dan kadar pengambilan tanah Menara IJM di Pulau Pinang. - DagangNews.com