ExxonMobil pindahkan operasi aset dua kontrak perkongsian pengeluaran di Malaysia kepada Petronas | DagangNews Skip to main content

ExxonMobil pindahkan operasi aset dua kontrak perkongsian pengeluaran di Malaysia kepada Petronas

KUALA LUMPUR 22 Julai - Exxon Mobil Corp berhasrat untuk memindahkan operasi semua aset dua kontrak perkongsian pengeluaran (PSC) di Malaysia kepada Petroliam Nasional Bhd (Petronas), kata Exxon Mobil.

 

Reuters telah melaporkan pada hari Jumaat bahawa Exxon Mobil telah bersetuju untuk menjual aset minyak dan gas Malaysianya kepada Petronas, memetik dua orang yang mempunyai pengetahuan langsung mengenai perkara itu.

 

"Ini bukan jualan dan tidak akan ada perubahan kepada minat kerja EMEPMI dalam kontrak perkongsian pengeluaran," kata ExxonMobil Exploration and Production Malaysia Inc, atau EMEPMI, dalam satu kenyataan kepada Reuters.

 

"Ini tidak memberi kesan kepada perniagaan kami yang lain di Malaysia - kami kekal komited untuk menjalankan perniagaan di sini, seperti yang kami lakukan selama lebih 130 tahun," tambahnya.

 

 

hikayat

 

 

Dalam satu kenyataan berasingan pada hari Sabtu, Petronas berkata Petronas Carigali Sdn Bhd sedang mengadakan perbincangan dengan EMEPMI berhubung pemindahan operasi untuk dua PSC yang terletak di luar pesisir Semenanjung Malaysia.

 

"Perbincangan itu tertakluk kepada persetujuan lanjut antara kedua-dua pihak," katanya sebagai jawapan kepada pertanyaan Reuters.

 

"Petronas Carigali kekal komited terhadap operasi yang selamat, serta mengekalkan bekalan tenaga yang boleh dipercayai dan tidak terganggu untuk pelanggan kami sepanjang proses."

 

Media Malaysia telah melaporkan bahawa Exxon Mobil telah cuba menjual aset huluannya yang semakin usang di negara ini sejak 2020.

 

Di bawah pelan pemindahan itu, Petronas mengambil alih operasi aset Exxon Mobil, termasuk medan minyak Tapis di Terengganu, yang memulakan pengeluaran pada 1978, lapor Reuters pada Jumaat, memetik tiga orang.

 

Kakitangan Exxon Mobil akan dipindahkan ke Petronas sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, kata salah seorang daripada mereka.

 

Syarat perjanjian itu tidak diketahui serta-merta.

 

 

hikayat

 

 

Dalam artikel di laman webnya bertarikh 12 Nov 2023, Exxon Mobil berkata ia kekal sebagai pengeluar tenaga penting di Malaysia, menyumbang kira-kira 40% dan 50% masing-masing kepada pengeluaran minyak mentah dan gas asli Semenanjung Malaysia.

 

Syarikat itu mengendalikan 35 platform minyak dan gas di 12 medan luar pesisir Terengganu, dan mempunyai minat kerja dalam 10 platform lagi di lima medan di Laut China Selatan.

 

Operasi gabungan itu menghasilkan kira-kira 15% daripada minyak mentah Malaysia dan kondensat sebanyak 600,000 tong sehari, dan lebih separuh daripada gas asli Semenanjung Malaysia melebihi dua bilion kaki padu sehari.

 

Pelaburan utama terakhirnya di negara ini ialah dalam projek pemulihan minyak yang dipertingkatkan bernilai AS$2.5 bilion di ladang Tapis, yang bermula pada akhir 2014. - DagangNews.com