Farm Fresh terima kelulusan kerajaan NS beli tanah perindustrian di Enstek | DagangNews Skip to main content

Farm Fresh terima kelulusan kerajaan NS beli tanah perindustrian di Enstek

KUALA LUMPUR 30 Sept - Pengeluar tenusu Farm Fresh Bhd telah mendapat persetujuan pihak berkuasa negeri untuk pemindahan tanah perindustrian pegangan bebas di Bandar Baru Enstek, Negeri Sembilan kepada kumpulan itu untuk menubuhkan hab pembuatan.

 

"Syarat duluan untuk perjanjian jual beli (SPA) telah dipenuhi pada 29 Sept 2022 dan SPA kini menjadi tidak bersyarat," kata kumpulan itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Pengambilalihan tanah daripada THP Enstek Development Sdn Bhd dengan harga RM18.24 juta itu dijangka siap dalam tempoh tiga bulan dari tarikh tanpa syarat, tambah kumpulan itu.

 

Farm Fresh akan menggunakan tanah itu untuk menubuhkan hab pembuatan baharu di wilayah tengah Semenanjung Malaysia yang lebih besar untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran sedia ada kumpulan untuk produk tenusu dan berasaskan tumbuhan, dan untuk tawaran produk baharu bersebelahan yang lain.

 

Dalam pemfailan awalnya pada 30 Jun, pengeluar tenusu itu berkata tanah itu akan membolehkan kumpulan itu meningkatkan kecekapan kosnya dengan mengurangkan kos pengangkutan, memandangkan hab baharu itu akan lebih dekat dengan pelanggannya di Lembah Klang.

 

Harga saham Farm Fresh naik 1.90% atau tiga sen pada RM1.61 ketika dagangan ditutup hari ini, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM2.99 bilion. - DagangNews.com