Farmbyte, Archisen Singapura bekerjasama jalankan pertanian menegak di Johor dengan pelaburan RM8.2 juta | DagangNews Skip to main content

Farmbyte, Archisen Singapura bekerjasama jalankan pertanian menegak di Johor dengan pelaburan RM8.2 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 14 Nov - FarmByte Sdn Bhd menandatangani perjanjian induk (HoA) dengan syarikat teknologi pertanian Singapura, Archisen Pte Ltd untuk melaksanakan pertanian menegak di Johor dengan pelaburan RM8.2 juta.

 

Usahasama itu akan membangunkan ladang menegak yang akan membekalkan hasil kepada kedua-dua negara dengan FarmByte dan Archisen menggabungkan sumber, kepakaran teknikal dan rangkaian mereka.

 

FarmByte akan menyediakan infrastruktur pertanian dan cerapan pasaran tempatan yang kritikal, manakala Archisen akan membekalkan pengetahuan teknikal tentang amalan pertanian dalaman, termasuk penggunaan sistem automasi dan analisis data.

 

Selain itu, Archisen akan memudahkan latihan komprehensif untuk pekerja FarmByte.

 

 

Syed Aiman Kifli Syed Jaafar
                       Syed Aiman Kifli Syed Jaafar

 

 

"Kami teruja untuk memajukan kerjasama kami dengan Archisen, menggariskan dedikasi kami kepada pendekatan yang mengutamakan digital dalam merevolusikan sektor agromakanan Malaysia.

 

"Usaha bersama kami akan memperkukuh keupayaan pertanian menegak di Johor, memanfaatkan kepakaran rakan kongsi yang mantap dalam penyelesaian bandar untuk menjamin ketahanan makanan untuk negara dan seterusnya.

 

"HOA mewakili satu lagi peristiwa penting dalam memacu sektor agromakanan Johor ke arah masa depan yang lebih terjamin makanan," kata ketua pegawai eksekutif (CEO) FarmByte Syed Aiman Kifli Syed Jaafar dalam satu kenyataan.

 

FarmByte telah ditubuhkan dalam kumpulan Johor Corporation untuk meningkatkan agenda keselamatan makanan Johor dan Malaysia.

 

 

Archisen Vincent Wei
                              Vincent Wei

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Archisen Vincent Wei berkata kerjasama dengan FarmByte akan meningkatkan komitmen bersama mereka untuk meningkatkan kecekapan pertanian melalui inovasi dan teknologi.

 

"Bersama-sama, kami berharap dapat membawa kelebihan pertanian menegak ke Johor dan Malaysia, menyumbang kepada keselamatan makanan di rantau ini dan kehidupan mampan," tambah Wei. - DagangNews.com