FGV catat PBZT sebanyak RM173 juta pada suku ketiga | DagangNews Skip to main content

FGV catat PBZT sebanyak RM173 juta pada suku ketiga

Oleh ZUNAIDAH ZAINON
editor@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 17 Nov. - FGV Holdings Berhad (FGV) mencatatkan keuntungan sebelum zakat dan cukai (PBZT) sebanyak RM173 juta untuk suku ketiga berakhir 30 September 2020, peningkatan ketara daripada kerugian sebelum zakat dan cukai (LBZT) sebanyak RM363 juta pada suku yang sama sebelumnya. 

 

Prestasi kewangan yang lebih baik ini sebahagian besarnya disebabkan oleh harga minyak sawit mentah (MSM) yang lebih tinggi dan kerugian yang lebih rendah di sektor gula.

 

Untuk tempoh yang dikaji, purata harga MSM adalah sebanyak RM2,645 per tan metrik (MT), lebih tinggi daripada harga purata MSM yang direalisasikan pada suku ketiga 2019 sebanyak RM1,983 per MT. 

 

Pendapatan kumpulan untuk tempoh tersebut meningkat dengan ketara kepada RM3.99 bilion, berbanding RM3.55 bilion pada suku ketiga 2019.

 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Haris Fadzilah Hassan, walaupun pengeluaran MSM sejajar dengan pengeluaran nasional, pengeluaran tandan buah segar (TBS) FGV terus melebihi pengeluaran nasional yang dikaitkan dengan peningkatan pemulihan tanaman dan kawasan yang lebih matang.

 

Pada suku berkenaan, sektor perladangan mencatatkan PBZT sebanyak RM239 juta, peningkatan yang ketara daripada LBZT sebanyak RM73 juta pada suku yang sama sebelumnya. 

 

Di segmen huluan, pengeluaran TBS meningkat 9% kepada 1.35 juta MT berbanding 1.24 juta MT pada suku ketiga 2019. Ini terutamanya disebabkan oleh pemulihan tanaman yang lebih baik dan keluasan hektar matang yang lebih tinggi.

 

Walaupun terdapat peningkatan 3% dalam pengeluaran MSM daripada 0.83 juta MT pada suku ketiga 2019 kepada 0.86 juta MT pada suku ketiga 2020 yang disebabkan oleh peningkatan TBS yang diproses, terdapat sedikit penurunan dalam kadar perahan minyak (OER). 

 

Ini dipengaruhi oleh keadaan cuaca yang tidak baik di Pantai Timur, Selatan Semenanjung dan Sabah. 

 

Sementara itu, faktor penggunaan kilang (UF) meningkat kepada 83% pada suku ketiga 2020 berbanding dengan 79% pada suku ketiga 2019 kerana jumlah TBS diproses yang lebih tinggi.

 

Segmen hiliran kumpulan mencatat PBZT yang lebih rendah sebanyak RM23 juta, berbanding RM34 juta pada suku ketiga 2019 yang dipengaruhi oleh permintaan biodiesel yang rendah disebabkan oleh kesan pandemik dan hasil bersama yang lebih rendah dari syarikat-syarikat Usaha Sama (JV).

 

Sektor gula mencatatkan penurunan LBZT sebanyak RM56 juta pada suku ketiga 2020, berbanding kerugian sebanyak RM220 juta pada suku ketiga 2019. Kerugian yang lebih rendah ini disebabkan oleh perolehan penjualan yang lebih tinggi disebabkan oleh jumlah yang lebih baik dalam segmen industri dan eksport serta premium eksport yang lebih tinggi.

 

Menurut Haris Fadzilah, perniagaan gula mencatatkan LBZT yang lebih rendah pada suku ketiga 2020 kerana margin keuntungan kasar yang lebih tinggi dengan kos pengeluaran yang lebih baik. 

 

Katanya, penambahbaikan tersebut sebahagiannya diimbangi oleh hapusan dan rosot nilai kilang-kilang pembawa (bearer plants) akibat kejadian kebakaran di tanah Chuping, Perlis, dan perubahan pengolahan perakaunan pada aset yang sama akibat pembatalan penjualan. 

 

"Secara operasi, UF meningkat 52% disebabkan penyatuan kapasiti yang mengakibatkan kos penapisan yang lebih rendah, hasil pemprosesan gula halus dan pengurangan kos penjualan dan pengedaran," katanya. 

 

Prestasi perniagaan logistik menurun sebanyak 12% dan mencatat PBZT sebanyak RM18 juta berbanding RM21 juta pada suku ketiga 2019. 

 

Ini disebabkan oleh daya pemprosesan pukal yang lebih rendah, diimbangi oleh jumlah yang diangkut untuk barang pengguna bergerak pantas (FMCG) yang lebih tinggi.

 

Jumlah pengangkutan meningkat sebanyak 2% disebabkan oleh peningkatan jumlah muatan yang dibawa, sementara jumlah pukal menurun sebanyak 5% disebabkan oleh daya pemprosesan yang lebih rendah dari pelanggan utama dan pengendalian biodiesel yang lebih rendah.

 

Mengenai perancangan masa depan, beliau berkata, rancangan strategik FGV untuk terus berkembang dan memperkukuhkan aktiviti perniagaan tambah nilai tinggi yang memfokuskan kepada pertanian bersepadu dan FMCG berada di landasan yang tepat dan berpotensi dipercepatkan untuk memberikan jangkaan pulangan yang lebih cepat.

 

“Perniagaan tenusu kami telah menunjukkan potensi pertumbuhan positif dengan pengeluaran susu segar melalui ladang kami di Linggi, di mana kilang susu segar baru dengan kapasiti 30,000 liter sehari dijadualkan siap pada separuh pertama 2021. 

 

"Ladang ini juga sedang menjalani kerja-kerja penambahbaikan yang akan siap pada pertengahan Disember 2020, sebelum ketibaan kumpulan baru 132 lembu dari Australia,” katanya. 

 

Sementara itu, beliau berkata, FGV diberi lesen pemborongan beras daripada Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) pada  Jun 2020. 

 

FGV telah memulakan penanaman kebun benih padi wangi MRQ76 seluas 28 hektar di Sungai Leman, Selangor dan Seberang Perak, Perak. 

 

Benih MRQ76 yang ditanam yang dijadualkan untuk dituai pada Januari 2021, akan digunakan untuk memulakan 500 hektar skim pertanian kontrak FGV.

 

Untuk mengukuhkan perniagaan makanan haiwan, semua produk makanan haiwan FGV akan dipasarkan di bawah jenama ALMA dan disasarkan untuk dilancarkan pada Disember 2020. 

 

Tiga produk makanan haiwan terus dihasilkan oleh FGV (PKE8100, PKP8200 dan PKP8201) dengan jumlah penjualan sebanyak 27,448 tan dicapai pada September 2020, dengan kenaikan sebanyak 90% berbanding bulan yang sama tahun lalu. 

 

Dua formulasi baharu untuk makanan haiwan akan dilancarkan pada suku keempat 2020.

 

“Kami menjangkakan pengeluaran TBS dan MSM pada suku keempat 2020 akan dipengaruhi oleh ketidaktentuan cuaca dan penutupan (lockdown) sebahagian di Sabah, dengan harga MSM tetap kukuh hingga akhir tahun ini,” katanya. - DagangNews.com