Firma perunding hartanah global, JLL kekal optimistik pasaran Malaysia susulan jangkaan makroekonomi yang positif | DagangNews Skip to main content

Firma perunding hartanah global, JLL kekal optimistik pasaran Malaysia susulan jangkaan makroekonomi yang positif

KUALA LUMPUR 19 Feb - Firma perunding hartanah global JLL mengekalkan pandangan optimistik terhadap aktiviti pasaran di Malaysia, sejajar dengan jangkaan makroekonomi yang positif.

 

Ketua Penyelidikan dan Perundingan JLL Malaysia, Yulia Nikulicheva berkata, potensi transaksi dijangkakan ketara di Malaysia pada suku pertama 2024.

 

"Kami memerhatikan minat mendalam pelabur antarabangsa dan domestik yang menilai dengan teliti peluang merentasi semua sektor," katanya dalam kenyataan.

 

yul
Ketua Penyelidikan dan Perundingan JLL Malaysia, Yulia Nikulicheva

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Pasaran Modal Asia Pasifik JLL, Stuart Crow berkata, walaupun kos hutang kekal tinggi, pelabur di seluruh Asia Pasifik masih tersilap berhati-hati.

 

"Prospek pemotongan kadar faedah pada 2024 mungkin berpotensi membalikkan arah aliran semasa, tetapi kami boleh menjangkakan kepelbagaian sektor yang lebih besar dalam kalangan pelabur, terutamanya ke arah sektor seperti logistik dan perindustrian dan kehidupan, yang telah menyaksikan keyakinan pelabur yang tinggi di seluruh rantau ini," katanya.

 

Menurut JLL, pelaburan hartanah komersial di Asia Pasifik meningkat tiga peratus tahun ke tahun kepada AS$31.6 bilion (RM151.11 bilion) pada Q4 2023 selepas penurunan  tujuh suku berturut-turut.

 

JLL berkata bahawa pada Q4 2023, peningkatan dalam jumlah volum memberikan sedikit peningkatan selepas tahun yang mencabar yang menyaksikan pelaburan keseluruhan di seluruh rantau ini menurun sebanyak 17 peratus tahun ke tahun kepada AS$106.8 (RM510.7 bilion).

 

Ia berkata China berada di barisan hadapan pemulihan pelaburan Asia Pasifik untuk suku kedua berturut-turut, mencatatkan peningkatan 50 peratus tahun ke tahun dalam volum kepada AS$11.1 (RM53.08) bilion.

 

“Sektor seperti logistik (menurun lima peratus kepada AS$6.5 bilion atau RM31.08 bilion) dan kehidupan (meningkat 24 peratus kepada AS$1.5 bilion atau RM7.17) menunjukkan prestasi lebih baik berbanding sektor lain, terutama di China.

 

"Pelaburan dalam pejabat, turun 13 peratus tahun ke tahun kepada AS$13.7 bilion (RM65.52 bilion, terus menguncup di tengah-tengah ketidaktentuan mengenai pergerakan kadar faedah, tahap penetapan harga semula dan penghunian," tambahnya. - DagangNews.com