FMM minta lebih banyak masa dan input sektor swasta dalam pelaksanaan Model Gaji Progresif | DagangNews Skip to main content

FMM minta lebih banyak masa dan input sektor swasta dalam pelaksanaan Model Gaji Progresif

Kejayaan pelaksanaan model gaji progresif memerlukan kerjasama merentas kementerian, dan mempunyai input sektor swasta yang besar. - Gambar hiasan oleh Job Savelsberg
oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 1 Dis - Persekutuan Pekilang Malaysia (FMM) meminta pertimbangan semula tempoh pembayaran insentif di bawah Model Gaji Progresif yang dicadangkan, sambil menambah bahawa tempoh 12 bulan mungkin terlalu singkat untuk syarikat menyesuaikan diri kenaikan gaji dan melaksanakan penambahbaikan produktiviti yang dijangkakan hasil daripada model tersebut.

 

FMM, dalam satu kenyataan hari ini, memetik contoh Singapura, di mana kerajaan pada mulanya membiayai bersama pelaksanaan model sedemikian selama empat tahun, sambil menekankan kepentingan rayuan dan kesempurnaan insentif untuk menggalakkan syarikat melaksanakan  model berkenaan.

 

“Industri mengalu-alukan pendekatan insentif yang diambil oleh kerajaan, yang akan menjadi rangsangan lagi bagi perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang mungkin berminat untuk mengambil model gaji tersebut tetapi dikekang oleh keterbatasan sumber mereka.

 

“Walaupun kertas putih telah memberikan butiran mengenai kuantum insentif yang akan disediakan berdasarkan peringkat kemasukan dan peringkat bukan kemasukan (pekerjaan), adalah tidak jelas sama ada insentif ini mencukupi dan cukup memotivasikan syarikat, kerana kenaikan gaji kuantum masih belum ditentukan,” kata presiden FMM Tan Sri Datuk Soh Thian Lai.


 

FMM Tan Sri Datuk Soh Thian Lai
                         Tan Sri Datuk Soh Thian Lai

 


Namun begitu, FMM melahirkan rasa terima kasih kepada kerajaan kerana memperkenalkan model gaji prograsif secara sukarela, kerana ia memberikan fleksibiliti pelaksanaan berdasarkan keupayaan, keuntungan dan daya saing industri.

 

Pelaksanaan perintis akan menguji kecekapan model dan boleh disesuaikan untuk menangani sebarang cabaran atau kelemahan, untuk memastikan penerimaan dan kebolehlaksanaannya.

 

Industri mengalu-alukan pendekatan insentif kerajaan, kerana ia boleh membantu PKS yang berminat untuk menerima pakai model gaji berkenaan tetapi dihalang oleh keterbatasan sumber.

 

FMM menegaskan bahawa pelaksanaannya akan memberi tumpuan kepada PKS yang kemudiannya boleh bersaing dalam pasaran terhadap firma yang lebih besar, yang mempunyai keupayaan untuk menawarkan gaji yang lebih kompetitif.

 

FMM juga mencadangkan agar kerajaan mempertimbangkan untuk melaksanakan model gaji prograsif mengikut sektor dan kategori kemahiran, dan bukannya pelaksanaan menyeluruh untuk membawa penambahbaikan dan perubahan yang dihasratkan kepada senario pasaran buruh.

 

FMM menegaskan bahawa salah satu kriteria untuk pembayaran insentif model gaji itu ialah syarikat mesti mengemukakan bukti penyertaan pekerja dalam program peningkatan kemahiran yang diluluskan oleh kerajaan.

 

Mereka bersetuju dengan keperluan untuk pensijilan latihan tetapi menekankan bahawa kawalan ke atas penyedia perkhidmatan tidak seharusnya ketat, selagi mereka memenuhi keperluan yang berkaitan.

 

FMM berkata, kejayaan pelaksanaan model gaji progresif akan memerlukan kerjasama merentas kementerian, dan oleh itu, adalah penting untuk mempunyai input sektor swasta yang besar melalui perwakilan merentas jawatankuasa. - DagangNews.com