Funding Societies perkenal produk pembiayaan Islam komprehensif untuk pacu pertumbuhan PMKS | DagangNews Skip to main content

Funding Societies perkenal produk pembiayaan Islam komprehensif untuk pacu pertumbuhan PMKS

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 30 Mei - Funding Societies melancarkan koleksi produk pembiayaan Islam komprehensif sebagai rumusan pembiayaan patuh syariah yang direka bentuk untuk memenuhi keperluan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) untuk memacu pertumbuhan perniagaan mereka.

 

Rumusan pembiayaan Islam itu termasuk Pembiayaan Jangka Perniagaan-i, Pembiayaan Mikro-i, dan Pembiayaan Invois-i.

 

Pengasas Bersama Funding Societies Malaysia, Wong Kah Meng berkata, akses kepada kewangan adalah misi kritikal untuk pertumbuhan inklusif dan pembangunan PMKS. 

 

"Sebagai contoh, terdapat jurang pembiayaan PKS bernilai RM90 bilion di Malaysia. Untuk itu, platform kewangan digital PKS seperti Funding Societies memainkan peranan penting dalam menutup jurang itu. 

 

"Memandangkan kepimpinan Malaysia dalam kewangan Islam, sudah tiba masanya untuk kami mempertingkatkan cadangan patuh syariah kami untuk menyokong PKS Malaysia untuk berkembang maju," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Ketua Negara Persatuan Pembiayaan Malaysia, Chai Kien Poon berkata, berikutan maklum balas pasaran, pihaknya melihat permintaan terhadap kewangan Islam dan keperluan usahawan muslim untuk pembiayaan patuh syariah. 

 

Katanya, kewangan Islam juga menarik minat bukan Islam memandangkan penekanannya terhadap keadilan dan ketelusan dalam yuran dan caj. 

 

 

funding
Wong Kah Meng (kiri) dan Chai Kien Poon ketika sidang media pada majlis pelancaran produk pembiayaan Islam oleh Funding Societies, baru-baru ini.

 

 

"Selain itu, pengenalan pembiayaan kami sejajar dengan aspirasi Malaysia untuk menjadi peneraju dalam kewangan Islam serta memberi tumpuan kepada ekonomi digital Islam dan fintech," katanya.

 

"Selain melancarkan cadangan pembiayaan Islam, kami telah membangunkan produk pelaburan patuh syariah untuk pelabur kami. Ini membolehkan pelabur mempelbagaikan pelaburan mereka sambil menyertai kami untuk menyokong segmen kritikal ekonomi Malaysia," katanya.

 

Katanya, pihaknya melihat permintaan menggalakkan daripada pelabur (runcit, individu dan institusi bernilai tinggi) dan berharap untuk bekerjasama dengan institusi kewangan bagi menawarkan pelaburan patuh syariah kepada pelanggan mereka.

 

Pengetua dan Penasihat Masryef, Khairil Anuar Mohd Noor pula berkata, pihaknya berbesar hati menjadi sebahagian daripada inisiatif Funding Societies yang akan meningkatkan lagi landskap kewangan Islam di Malaysia. 

 

Katanya, pihaknya percaya Funding Societies menawarkan rumusan pembiayaan patuh syariah PMKS Malaysia yang akan membolehkan mereka mendapat akses kepada pembiayaan alternatif untuk membiayai perniagaan mereka. 

 

"Begitu juga, ia membolehkan pelabur kelas aset patuh syariah alternatif untuk melabur lebihan mudah tunai mereka. Kerjasama ini membolehkan kami memanfaatkan kehebatan teknologi Funding Societies dan kepakaran kami dalam nasihat syariah. 

 

"Bersama-sama, kami akan memacu pertumbuhan inklusif dan membuka kunci potensi kewangan Islam untuk pembangunan ekonomi yang mampan di Malaysia," katanya. - DagangNews.com