Gambaran Ekonomi Global AS$100 Trilion dalam Satu Carta | DagangNews Skip to main content

Gambaran Ekonomi Global AS$100 Trilion dalam Satu Carta

oleh Avery Koop

MELEPASI paras AS$100 trilion adalah satu pencapaian baharu bagi pengeluaran ekonomi global.

 

Topik ini telah dibincangkan pada masa lalu apabila Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dunia mencecah AS$88 trilion (2020) dan kemudian AS$94 trilion (2021), dan kini menurut unjuran terkini, IMF menjangkakan ekonomi global mencecah hampir AS$104 trilion dalam nilai nominal menjelang penghujung tahun 2022.

 

Walaupun pertumbuhan terus meningkat, pemulihan yang dijangkakan dalam tempoh pasca-pandemik kelihatan tegang. Disebabkan konflik baru-baru ini, kesesakan rantaian bekalan, dan inflasi seterusnya, unjuran ekonomi global semakin disemak ke bawah.

 

Pertumbuhan KDNK tahunan global untuk 2022 pada mulanya diunjurkan kepada 4.4% pada Januari, tetapi ini telah diselaraskan kepada 3.6%.

 

Nota: Data daripada IMF ini mewakili unjuran nominal terkini untuk akhir tahun pada April 2022.


 


50 Ekonomi Terbesar di Dunia

Amerika Syarikat masih menjadi peneraju ekonomi di seluruh dunia, dengan KDNK AS$25.3 trilion — menjadi hampir satu perempat daripada ekonomi global. China mengikuti rapat di belakang pada AS$19.9 trilion. Berikut ialah kedudukan Malaysia daripada kelompok 50 negara teratas dari segi KDNK:


 

kdnk

 

Pendahulu di Eropah ialah Jerman pada AS$4.3 trilion, dengan UK berada di tempat kedua. Satu perubahan ketara sejak angka terakhir yang dilaporkan ialah Brazil kini melepasi 10 teratas, setelah mengatasi Korea Selatan. Rusia jatuh di luar, di tempat ke-11, dengan KDNK AS$1.8 trilion.

 

Walaupun pertumbuhan KDNK China perlahan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, unjuran masih menunjukkan bahawa negara itu akan mengatasi AS menjelang 2030, menyingkirkan pemimpin ekonomi dunia.

 

Satu wilayah yang turut dijangka mengalami pertumbuhan dalam masa terdekat ialah Timur Tengah dan Afrika Utara, hasil daripada harga minyak yang lebih tinggi — Iraq dan Arab Saudi khususnya mengetuai lonjakan ini. Pertumbuhan KDNK serantau di kawasan itu dijangka sekitar 5% pada 2022.

 

50 Ekonomi Terkecil di Dunia

Beberapa ekonomi terkecil di dunia terjejas teruk oleh wabak itu, dan kemudiannya paling terjejas oleh inflasi dan kekurangan bekalan makanan akibat perang di Ukraine.

 

Berikut ialah pandangan negara di seluruh dunia dengan KDNK terendah pada tahun 2022:


 

kdnk

 

Ekonomi terkecil di dunia yang diukur dalam kedudukan IMF ialah Tuvalu pada AS$66 juta. Sebahagian besar daripada 50 terbawah dianggap negara berpendapatan rendah hingga sederhana dan sedang membangun/membangun.

 

Menurut Bank Dunia, di negara membangun, tahap pendapatan per kapita pada tahun 2022 akan berada kira-kira 5% di bawah trend pra-pandemik.

 

Beberapa negara sebenarnya diunjurkan mengalami pertumbuhan KDNK negatif tahun ini, terutamanya ekonomi sedang pesat membangun dan membangun di Eropah.

 

Sebagai contoh, Rusia dijangka mengalami kadar pertumbuhan KDNK sebanyak -8.5% pada 2022, walaupun masih belum dapat dilihat bagaimana kos perang dan sekatan global yang semakin keras memberi kesan kepada prospek ekonomi negara.

 

Inflasi, Stagflasi, Kemelesetan - Seteruk manakah ia?


Walaupun pertumbuhan ekonomi global telah disemak semula ke bawah, keadaan mungkin menjadi lebih serius.

 

Organisasi seperti Bank Dunia mengatakan bahawa risiko stagflasi semakin meningkat. Stagflasi, yang tidak berlaku sejak tahun 1970-an, ditakrifkan sebagai ekonomi yang mengalami inflasi yang meningkat digabungkan dengan pengeluaran ekonomi yang tidak stabil.

 

Pada masa ini, inflasi pengguna global kini ditambat pada 7%. Barangan harian menjadi semakin sukar untuk dibeli dan kadar faedah semakin meningkat apabila bank pusat di seluruh dunia cuba mengawal keadaan.

 

Seperti yang ditunjukkan oleh peristiwa baru-baru ini di Sri Lanka, negara berpendapatan rendah amat berisiko kepada ketidaktentuan ekonomi. - DagangNews.com

 

Artikel ini dipetik daripada visualcapitalist.com