GFM beli hak pemegang kawasan rehat dan perkhidmatan lebuh raya Sg Muda berharga RM23 juta | DagangNews Skip to main content

GFM beli hak pemegang kawasan rehat dan perkhidmatan lebuh raya Sg Muda berharga RM23 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 16 Feb - Penyedia perkhidmatan pengurusan kemudahan bersepadu, GFM Services Bhd memeterai perjanjian penjualan saham untuk mengambil alih Sg Muda, pemegang hak kawasan rehat dan kawasan perkhidmatan Lebuhraya Utara-Selatan (NSE) Pulau Pinang, Era Gema Bina Sdn Bhd, berharga RM23 juta.

 

Pengambilalihan itu akan membolehkan syarikat itu membangunkan, mengendali dan menyelenggara Kawasan Rehat dan Servis (RSA) di Sungai Muda, Pulau Pinang, yang terletak di sepanjang lorong arah Utara NSE PLUS Malaysia Bhd.

 

Cadangan pengambilalihan itu dijangka siap pada penghujung 2024.

 

Era Gema telah dianugerahkan hak oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) untuk melaksanakan cadangan pembangunan RSA di atas tanah seluas 1.74 hektar yang terletak di Sungai Muda.

 

Daripada 1.74 hektar itu, 1.40 hektar adalah tanah pegangan bebas milik Era Gema, dan selebihnya 0.34 hektar adalah daripada kawasan lay-by sedia ada yang dikenali sebagai R&R Sungai Muda (Arah Utara), yang akan dinaik taraf dan diperbadankan sebagai pembangunan bersepadu.

 

Pengarah Urusan Kumpulan GFM, Ruslan Nordin berkata cadangan pengambilalihan ini merupakan langkah strategik bagi syarikat itu untuk memperkukuh kehadirannya dalam perniagaan RSA, sektor yang GFM sedang giat meneroka kerana potensi pertumbuhannya yang ketara.

 

"Kami teruja untuk memanfaatkan peluang ini, kerana Era Gema telah memperoleh kelulusan awal untuk membangunkan RSA.

 

"Ini mempercepatkan kemajuan kami dengan ketara, membolehkan kami memulakan pembangunan lebih awal," katanya dalam satu kenyataan.

 

Ruslan menambah bahawa usaha niaga ini sejajar dengan visi GFM untuk mengembangkan portfolionya dan mempelbagaikan aliran pendapatan.

 

Lebih-lebih lagi, beliau berkata syarikat itu gembira untuk memainkan peranan yang menyumbang ke arah inisiatif LLM untuk menambah baik lagi infrastruktur lebuh raya Malaysia dan pengalaman keseluruhan untuk pengembara di lebuh raya.

 

Dengan jangkaan jumlah kenderaan yang semakin meningkat di NSE, cadangan RSA Sungai Muda dijangka menyediakan pilihan alternatif untuk mengurangkan kesesakan di kawasan rehat bersebelahan semasa tempoh puncak cuti umum dan perayaan.

 

 

iktisad


 

“Lokasi RSA yang strategik, ditambah dengan jumlah trafik yang semakin meningkat, menjadikan projek ini prospek pelaburan yang menarik bagi syarikat untuk memperdalam kehadiran kami dalam sektor RSA lebuh raya.

 

"GFM juga akan mendapat manfaat daripada pelbagai aliran pendapatan berulang, termasuk penyewaan runcit, surcaj jualan dan operasi stesen minyak.

 

"Memanfaatkan kepakaran pengurusan fasiliti kami, GFM juga akan menjadi pengurus fasiliti premis apabila siap, seterusnya menambah buku pesanan kami," kata Ruslan.

 

Menurut GFM, anggaran kos tanah dan pembangunan RSA adalah kira-kira RM78.0 juta, yang akan dibiayai melalui gabungan dana dalaman syarikat, dan/atau melalui penjanaan dana pasaran modal, jika diperlukan.

 

Projek itu dijadualkan bermula pada 2025 dan dijangka siap dalam tempoh dua tahun. - DagangNews.com