Glostrext sasar RM20.1 juta daripada IPO Pasaran ACE | DagangNews Skip to main content

Glostrext sasar RM20.1 juta daripada IPO Pasaran ACE

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 27 Julai - Pakar instrumentasi dan ujian geoteknik, Glostrext Berhad menyasarkan untuk mengumpul RM20.1 juta daripada penyenaraiannya di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

Kumpulan itu merancang untuk menggunakan RM11.7 juta (58.2%) yang diperoleh daripada tawaran awam permulaan (IPO) bagi mengembangkan perniagaan instrumentasi dan pemantauan struktur tanahnya ke Singapura selain meningkatkan modal kerja.

 

Pada 30 Jun 2023, perkhidmatan kumpulan itu disediakan kepada pelanggan di Singapura dan Malaysia, manakala perkhidmatan instrumentasi dan pemantauan struktur dan tanahnya disediakan terutamanya kepada pelanggan di negara ini.

 

Di bawah penyenaraian itu, Glostrext menerbitkan 105.8 juta saham baharu, mewakili 26.0% daripada modal saham yang diperbesarkan, pada harga terbitan 19 sen sesaham.

 

Daripada 105.8 juta saham terbitan, 20.4 juta saham akan disediakan kepada orang ramai melalui pengundian, diikuti oleh 10.2 juta saham terbitan untuk pengarah dan pekerjanya yang layak serta mereka yang telah menyumbang kepada kejayaan kumpulan, manakala baki 75.3 juta saham terbitan dikhaskan untuk penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Sebagai sebahagian daripada penyenaraian, pemegang saham sedia ada syarikat itu juga akan membuat tawaran untuk penjualan 16.3 juta saham sedia ada kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian.

 

Pengarah Urusan Glostrext, Dr. Lee Sieng Kai berkata, kumpulan itu akan menumpukan pada mempromosikan perkhidmatan instrumentasi dan pemantauan struktur dan tanah di luar tapak di Singapura menggunakan platform Glostrext WiNA.

 

Beliau berkata, tawaran sedemikian adalah sejajar dengan trend semasa, seperti yang dicari oleh banyak perniagaan dan syarikat. automasi untuk meningkatkan kecekapan operasi dan mengurangkan pergantungan kepada tenaga manusia.

 

Beliau berkata, syarikat itu menyasarkan untuk menyediakan perkhidmatan sedemikian kepada projek pembinaan yang telah siap dan sedang berjalan untuk bangunan komersial, bangunan kediaman, bangunan perindustrian dan infrastruktur.

 

“Dengan hasil IPO kami, Glostrext akan mempunyai sumber yang diperlukan untuk memudahkan pengembangan perniagaan ini. Kami akan membeli instrumen dan peralatan yang diperlukan untuk penyediaan perkhidmatan tersebut,” katanya.

 

M&A Securities Sdn Bhd ialah penasihat, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk pelaksanaan IPO. - DagangNews.com