Hapus subsidi minyak terhadap T20 bakal naikkan inflasi - analisis Public Investment Bank | DagangNews Skip to main content

Hapus subsidi minyak terhadap T20 bakal naikkan inflasi - analisis Public Investment Bank

KUALA LUMPUR 30 Mei - Public Investment Bank Bhd menganggarkan penghapusan subsidi bahan api untuk golongan berpendapatan 20 peratus teratas (T20) akan meningkatkan inflasi tambahan 0.45 hingga 0.75 mata peratusan setiap tahun.

 

Walaupun inflasi utama yang merangkumi harga makanan dan tenaga telah menunjukkan trajektori menurun terutamanya didorong oleh usaha mengekang pelbagai faktor kos, inflasi teras (tidak termasuk harga makanan dan tenaga) berada pada kedudukan kekal pada paras yang tinggi disebabkan keadaan permintaan yang teguh.

 

“Pelaksanaan berterusan kawalan harga dan subsidi bahan api akan berfungsi sebagai faktor pengurangan separa, mengekang tahap tekanan inflasi.

 

"Adalah penting untuk mengakui bahawa prospek inflasi membawa kecenderungan risiko yang ketara ke arah peningkatan, kekal terdedah kepada potensi perubahan dalam dasar domestik yang berkaitan dengan subsidi dan kawalan harga serta perkembangan dalam pasaran kewangan dan harga komoditi global," katanya, menurut laporan Bernama.

 

Firma penyelidikan tersebut menyatakan bahawa tanpa subsidi petrol, dianggarkan harga sebenar RON95 mencecah RM3.22 seliter berbanding RM2.05 seliter sekarang.

 

“Kami percaya siling subsidi untuk RON 95 dan diesel ditetapkan pada RM2.05 dan RM2.15 seliter mungkin tertakluk kepada semakan dan berpotensi meningkat secara beransur-ansur pada akhir tahun ini,” katanya.

 

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Seri Ahmad Maslan dilaporkan berkata pada 19 Mei bahawa kumpulan T20 tidak lagi menikmati faedah yang dimaksudkan untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana dengan pelaksanaan subsidi bahan api bersasar untuk petrol RON95 dan diesel tahun depan.

 

Jumaat lalu, Jabatan Perangkaan mendedahkan bahawa indeks harga pengguna (CPI), yang mengukur inflasi, berkembang pada kadar yang lebih perlahan sebanyak 3.3% tahun ke tahun (y-o-y) pada April daripada 3.4% tahun ke tahun pada Mac, manakala inflasi teras juga perlahan. kepada 3.6% y-o-y pada April berbanding 3.8% pada bulan sebelumnya.

 

Melangkah ke hadapan, Public Investment menjangkakan inflasi utama di negara ini berkemungkinan purata antara tiga dan 3.5% pada 2023 berbanding Bank Negara dan unjuran Kementerian Kewangan 2.8% hingga 3.8%, dengan kaveat bahawa sebarang pindaan pada had minyak runcit harga atau pelaksanaan langkah kawalan harga mungkin menjejaskan unjurannya.

 

Mengenai pelarasan kadar dasar semalaman (OPR), bank pelaburan itu menjangkakan Bank Negara akan menggunakan pendekatan tunggu dan lihat.

 

"Sekiranya ekonomi domestik Malaysia melepasi jangkaan, tidak dapat dibayangkan bahawa bank pusat akan berusaha untuk mengoptimumkan senjata monetarinya dengan menormalkan keperluan rizab berkanun daripada kadar semasa 2% hingga 3% pada separuh pertama 2024," katanya.

 

Bank pusat telah meningkatkan OPR sebanyak 25 mata asas kepada 3% pada mesyuarat Jawatankuasa Dasar Monetari pada 2-3 Mei. - DagangNews.com