Harga minyak mentah diunjur kekal tinggi antara AS$80 hingga AS$90 setong, kata HLIB | DagangNews Skip to main content

Harga minyak mentah diunjur kekal tinggi antara AS$80 hingga AS$90 setong, kata HLIB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Nov - Industri minyak dan gas (O&G) dijangka menerima manfaat daripada persekitaran operasi yang positif, kerana harga minyak mentah diunjur kekal tinggi dalam jangka sederhana, antara AS$80 setong hingga AS$90 setong. 

 

Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research mengekalkan saranan 'overweight' terhadap industri itu dan menyemak semula sasaran unjuran minyak mentah global bagi 2023 pada AS$85 setong bagi 2024, dan AS$80 setong pada 2025.

 

Firma penyelidikan itu bagaimanapun mengekalkan saranan “beli” untuk Bumi Armada Berhad (harga sasaran (TP): 69 sen), Hibiscus Petroleum Bhd (TP: RM3.22), dan Wasco Bhd (TP: RM1.27).

 

Katanya, pengeluaran minyak mentah Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) telah menurun sebanyak dua juta gelen sehari (mbpd) dari 22 Oktober hingga 23 Julai, mencecah 27 mbpd, kerana ia telah mengurangkan pengeluaran dalam beberapa pusingan.

 

Firma penyelidikan itu percaya bahawa OPEC+ tidak akan meningkatkan pengeluarannya tidak lama lagi walaupun mempunyai kapasiti ganti 5 mbpd, yang boleh menurunkan harga, disebabkan oleh prospek ekonomi yang lemah, kadar faedah yang tinggi dan berterusan, dan harga minyak yang lebih tinggi yang mungkin meningkatkan pendapatan O&G bagi Arab Saudi dan Rusia pada masa hadapan.

 

Memandangkan konflik geopolitik semasa antara Israel-Hamas, HLIB menjangkakan bahawa ketegangan itu boleh meningkatkan premium risiko minyak.

 

“Walau bagaimanapun, kami tidak menjangkakan risiko bekalan segera dari rantau ini, selagi konflik itu dibendung ke Israel dan Semenanjung Gaza,” kata HLIB dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Mengulas mengenai pengeluaran minyak mentah AS, firma penyelidikan itu percaya bahawa pertumbuhan pengeluaran minyak di negara itu akan mencapai hadnya dalam beberapa tahun akan datang, kerana Lembangan Permian akan mula merosot.

 

HLIB berkata, ia disebabkan oleh kawasan produktif yang telah digerudi, syarikat utama minyak telah berjanji untuk mengurangkan perbelanjaan mereka untuk fracking, dan telaga minyak syal mempunyai kadar penurunan yang tinggi. - DagangNews.com