HelloGold tutup operasi di Malaysia, Thailand pada 2 Februari 2023 | DagangNews Skip to main content

HelloGold tutup operasi di Malaysia, Thailand pada 2 Februari 2023

KUALA LUMPUR 26 Jan - Aplikasi simpanan yang menggabungkan perdagangan emas dan dengan teknologi blockchain, HelloGold akan menutup perniagaan terasnya di Malaysia dan Thailand.

 

Pelanggan diberi masa sehingga 2 Februari 2023 untuk mengeluarkan dana mereka, sebarang emas yang kekal dalam platform itu selepas tarikh akhir akan dijual dan dana akan dipindahkan semula kepada pengguna dalam masa lima hari bekerja.

 

Ditubuhkan pada 2015 dan dilancarkan secara rasmi pada 2017, aplikasi itu menggunakan inovasi blockchain untuk membolehkan pelanggan menjimatkan wang menggunakan emas pada harga serendah RM1.

 

Pelaburan yang rendah itu bertujuan untuk membolehkan pelanggan berpendapatan rendah dan sederhana mempunyai akses kepada produk kewangan yang secara tradisinya akan berada di luar jangkauan seperti simpanan emas.

 

Konsep ini mendapat daya tarikan untuk faedah rangkuman kewangannya untuk komuniti yang kurang mendapat perkhidmatan dan tidak mempunyai akaun bank di Malaysia, dan diiktiraf kerana aplikasi inovatif blockchain, menjadi platform emas digital dalam talian yang diperakui patuh syariah pertama di dunia.

 

HelloGold mengembangkan perkhidmatan rangkuman kewangan mesra penggunanya ke Afrika dan kemudian Thailand pada 2019 dengan emas boleh diperolehi dengan harga serendah 10 Baht.

 

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Bersama HelloGold, Robin Lee berkata, syarikat itu gagal mencapai sasaran pertumbuhan pada tahun lalu kesan kemunduran ekonomi yang meluas di rantau ini dan di peringkat global yang masih dirasai.

 

"Kami tidak dapat mencapai tahap aktiviti pelanggan untuk menjadikannya menguntungkan ia tidak masuk akal untuk meneruskannya.

 

"Kami memutuskan untuk menutupnya dan beralih kepada model perniagaan kepada perniagaan (B2B)," katanya, lapor Fintechnews, hari ini.

 

Syarikat itu telah menghantar emel kepada pelanggan mengenai keputusan itu dan akan meneruskan model perniagaan yang lebih menjanjikan selain meneroka peluang lain sambil mengurangkan kos. - DagangNews.com