HLIB jangka kos gas untuk segmen GTP, RGT Petronas Gas terus meningkat | DagangNews Skip to main content

HLIB jangka kos gas untuk segmen GTP, RGT Petronas Gas terus meningkat

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Mei - Hong Leng Investment Bank (HLIB) Research menjangkakan kos gas dalaman (IGC) untuk segmen penghantaran gas (GTP) dan Pengegasan Semula (RGT) untuk Petronas Gas Berhad terus meningkat kesan daripada peningkatan Harga Rujukan Malaysia (MRP).

 

Firma itu berkata, kenaikan itu dilihat bakal memberi kesan kepada margin keuntungan bagi segmen itu dan pada masa sama mereka menjagkakan MRP akan terus meningkat pada suku akan datang. 

 

"Bagaimanapun, GTP dan RGT akan dapat memulihkan sebarang kos IGC untuk semakan berikutnya untuk Tempoh Regulatori Kedua (RP2) 2023 hingga 2025.

 

"Pengurusan berusaha untuk menangani masa semakan IGC (untuk mengelakkan turun naik dalam margin yang terjejas oleh harga gas) di bawah RP2," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu kumpulan itu merekodkan keuntungan teras RM447.3 juta bagi 1QFY22 dan ia adalah di bawah sasaran HLIB.

 

Keputusan itu adalah disebabkan peningkatan kos bahan api selaras dengan peningkatan MRP yang dikenakan oleh Petronas selain sumbangan yang lebih rendah daripada kerjasama Kimanis.

 

Firma itu berkata, keuntungan kasar untuk suku itu terjejas akibat MRP yang tinggi dan semakan tarif elektrik lebih tinggi untuk 1HFY22.

 

"Pengurusan sedang berusaha untuk memperbaharui kontrak yang hampir tamat dengan memperuntukkan semula perkadaran kos gas yang lebih tinggi kepada segmen bukan elektrik untuk mengurangkan impak harga gas yang tidak stabil," katanya.

 

Firma itu, mengekalkan saranan 'pegang' untuk saham Petronas Gas dengan harga sasaran (TP) RM17.85. - DagangNews.com