HLIB Research sokong penjualan aset RM5.7 bilion Sime Darby sebagai tepat pada masanya | DagangNews Skip to main content

HLIB Research sokong penjualan aset RM5.7 bilion Sime Darby sebagai tepat pada masanya

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Nov - Pelupusan Ramsay Sime Darby Health Care (RSDH) oleh Sime Darby Bhd adalah tepat pada masanya untuk menangani kebimbangan mengenai tahap penggearan syarikat yang semakin membesar bagi proses pemerolehan, kata Hong Leong Investment Bank (HLIB Research).

 

Sime Darby dan Ramsay Healthcare Ltd telah memeterai perjanjian jual beli dengan Columbia Asia untuk pelupusan gabungan 100 peratus kepentingan mereka dalam RSDH pada harga RM5.7 bilion.

 

HLIB Research menyatakan dalam nota hari ini bahawa penilaian itu dibuat atas dasar "penjual yang sanggup membeli pembeli", yang diperoleh daripada nilai perusahaan RM6.1 bilion.

 

RSDH mengendalikan 4 hospital di Malaysia dan 3 hospital di Indonesia.

 

"Kami secara keseluruhannya positif terhadap pelaksanaan pelupusan itu, sejajar dengan strategi jangka panjang Sime Darby untuk melupuskan aset bukan terasnya sambil mengembangkan segmen teras peralatan dan motor industrinya.

 

"Kumpulan itu dijangka mengiktiraf keuntungan bersih RM2 bilion daripada langkah pelupusan itu. Pelupusan itu juga tepat pada masanya untuk menangani kebimbangan mengenai tahap penggearan belon kumpulan untuk latihan pemerolehannya," katanya dalam nota hari ini.

 

Sime Darby membeli Onsite Rental Group Limited pada harga RM1.9 bilion, Cavpower Group sebanyak RM1.5 bilion dan UMW Holdings Bhd sebanyak RM5.8 bilion.

 

HLIB Research menyatakan bahawa hasil tunai RM2.8 bilion kepada Sime Darby akan digunakan untuk membayar balik pinjaman bagi pengambilalihan Kumpulan UMW, yang menelan belanja RM5.8 bilion (keuntungan pelupusan RM250 juta).

 

"Latihan keseluruhan (untuk melupuskan RSDH) dijangka selesai pada suku pertama 2024, masa yang sama dengan penyiapan pemerolehan UMW."

 

Sime Darby juga baru-baru ini telah menyelesaikan pelupusan 307.56 hektar tanah Lembah Wawasan Malaysia (MVV) kepada Sime Darby Property, dengan hasil tunai RM280 juta.

 

Aset bukan teras besar seterusnya dalam buku Sime Darby ialah baki tanah MVV, seluas 3197 hektar, yang bernilai RM3 bilion.

 

HLIB Research mengekalkan "beli" saham dengan harga sasaran yang lebih tinggi iaitu RM2.60.

 

"Walaupun terdapat risiko ekonomi global yang berterusan dalam tempoh terdekat, Sime Darby akan terus memanfaatkan momentum kukuh segmen perindustriannya, didorong oleh perlombongan di Australia, pada tahun kewangan 2024 (FY24).

 

"Kami juga menjangkakan hasil dividen yang berterusan sebanyak 5.1 peratus untuk FY24–25f," kata firma tersebut. - DagangNews.com