HLIB unjur Kobay Technology berdepan prospek mencabar selepas merekodkan keuntungan yang lebih rendah | DagangNews Skip to main content

HLIB unjur Kobay Technology berdepan prospek mencabar selepas merekodkan keuntungan yang lebih rendah

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 Mei - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research menjangkakan Kobay Technology Berhad berdepan prospek mencabar selepas kumpulan itu merekodkan keuntungan lebih rendah berbanding unjuran.

 

Firma itu berkata, keuntungan bersih teras sembilan bulannya untuk tahun fiskal 2023 (9MFY23) sebanyak RM29 juta, penurunan sebanyak 26% adalah mengecewakan disebabkan prestasi rendah bahagian pembuatan, yang dipengaruhi oleh dua projek baharu yang dalam peringkat inkubasi.

 

Katanya, 3QFY23 kumpulan sebanyak RM74 juta yang merosot 10% dari suku tahun ke suku tahun dan 26% dari tahun ke tahun menghasilkan keuntungan bersih teras RM8 juta menjadikan jumlah 9MFY23 kepada RM29 juta, menyumbang 57% daripada anggaran setahun penuh firma itu.

 

Barisan teratas jatuh sebanyak 10% kepada RM74 juta disebabkan oleh kemerosotan dalam pembuatan (15% dan farmaseutikal (7%), yang lebih daripada mengimbangi keuntungan dalam pembangunan hartanah (4%).

 

"Kemerosotan dalam perniagaan semikonduktor menjejaskan pembuatan dan menjejaskan pesanan baharu.

 

"Walaupun D&A menurun sebanyak 14%, keuntungan bersih teras jatuh sebanyak 23% kepada RM8 juta, kebanyakannya disebabkan kos persediaan yang lebih tinggi untuk kemudahan pembuatan baharu, peningkatan kos untuk bahan mentah utama farmaseutikal dan kos kewangan yang lebih tinggi," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, memandangkan keadaan ekonomi sekarang, pembuatan diunjurkan mengalami kesukaran.

 

Katanya, FY23 juga akan menjadi tahun yang sukar untuk farmaseutikal memandangkan tekanan inflasi ke atas kos operasi dan berisiko kemelesetan yang semakin hampir.

 

"Prestasi pembangunan hartanah dijangka positif berikutan penyiapan projek sulungnya Langkawi. 

 

"FY23 juga akan menjadi tahun yang sukar bagi farmaseutikal memandangkan tekanan inflasi ke atas kos operasi dan berisiko kemelesetan yang semakin hampir," katanya.

 

Firma itu menyemak turun saranan kumpulan itu kepada 'pegang' dengan harga sasaran (TP) RM2.38 sesaham. - DagangNews.com