HLIB unjur TIV 2024 meningkat kepada 760,000 unit dipacu jualan kukuh Perodua | DagangNews Skip to main content

HLIB unjur TIV 2024 meningkat kepada 760,000 unit dipacu jualan kukuh Perodua

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 Julai - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research menyemak naik unjuran jumlah jualan keseluruhan industri kenderaan (TIV) bagi sektor automotif kepada 760,000 unit bagi tahun ini berbanding 720,000 unit sebelum ini dipacu jualan lebih kukuh daripada Perodua.

 

Katanya, keadaan itu juga akan disokong oleh jualan lebih aktif daripada  pengeluar peralatan asli kenderaan automotif (OEM).

 

Firma penyelidikan itu berkata, tunggakan pesanan juga telah menyusut sekitar 150,000 hingga 160,000 unit berbanding lebih 220,000 unit pada akhir tahun lalu dengan majoriti jumlah jualan dikaitkan dengan Perodua.

 

"Kami percaya Perodua boleh mengekalkan jumlah jualannya sehingga tahun depan, kerana OEM nasional terus mengekalkan gelombang pengambilan pesanan baharu dan jumlah pengeluarannya untuk tahun itu," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Bagaimanapun, margin tambahan masih boleh dipengaruhi oleh kos operasi yang lebih tinggi.

 

Firma penyelidikan itu berkata, bagi separuh pertama 2024, TIV meningkat 6.6% dari tahun ke tahun kepada 390,300 unit didorong peningkatan rantaian bekalan jenama Perodua, jadual pengeluaran dan permintaan kukuh yang berterusan selain model Honda yang bertambah baik dan permintaan kukuh untuk model baharu mereka yang dilancarkan pada separuh kedua 2023.

 

Berdasarkan lima bulan pertama 2024, OEM negara terus menerajui pasaran dengan gabungan 63.1% bahagian pasaran, apabila Perodua memperoleh bahagian yang lebih besar pada 44.4% manakala Proton menyusut kepada 18.7%.

 

HLIB berkata, kerajaan terus memperkenalkan lebih banyak dasar mesra kenderaan elektrik (EV) bagi mendorong penggunaan EV yang lebih tinggi.

 

"Kami menjangkakan pertumbuhan jualan EV yang berterusan pada tahun-tahun akan datang, didorong oleh dasar kerajaan yang menarik, infrastruktur EV yang dipertingkatkan dan pelancaran model EV baharu yang agresif dengan aktiviti promosi yang menarik oleh OEM sedia ada dan pintu masuk baharu.

 

"Bagaimanapun, kami percaya penggunaan keseluruhan EV masih lagi tidak penting dalam jangka masa pendek disebabkan harganya yang lebih tinggi dan kekurangan infrastruktur EV," katanya.

 

Firma penyelidikan itu juga menjangkakan syarikat berkaitan automotif mendapat manfaat daripada jangkaan pemulihan ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) dan yen Jepun yang masih rendah.

 

HLIB mengekalkan saranan 'neutral' ke atas sektor itu kerana ia menjangkakan TIV akan menjadi normal dan kemerosotan margin pada separuh kedua disebabkan persaingan yang lebih agresif dan kempen jualan, terutamanya untuk segmen pasaran berharga RM100,000 hingga RM200,000.

 

MBM Resources Bhd (TP: RM6.50) dan DRB-Hicom Bhd (TP: RM1.65) merupakan pilihan utama dalam sektor itu. - DagangNews.com