Idris Buang: Kesan negatif kepada ekonomi Malaysia, kestabilan politik jika Petronas bawa Sarawak ke mahkamah | DagangNews Skip to main content

Idris Buang: Kesan negatif kepada ekonomi Malaysia, kestabilan politik jika Petronas bawa Sarawak ke mahkamah

Datuk Idris Buang - Gambar Dayakdaily.com

KUALA LUMPUR 10 Sept - Jika Petroliam Nasional Berhad (Petronas) memutuskan untuk mencabar kuasa Sarawak ke atas sumber aslinya di mahkamah, akan ada kesan negatif terhadap ekonomi Malaysia secara keseluruhan, kata Datuk Idris Buang.

 

Ketua Penerangan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) itu berkata laporan media bahawa Petronas sedang mempertimbangkan tindakan undang-undang terhadap kerajaan Sarawak amat dikesali.

 

“Sekiranya langkah itu diteruskan, saya khuatir ia tidak mendatangkan kebaikan kepada seluruh Malaysia – dalam jangka pendek mahupun panjang dari segi ekonomi.

 

"Dan jika pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan daripada keadaan itu, ia boleh menyebabkan ketegangan yang tidak perlu pada hubungan persekutuan dan negeri, atau juga keretakan politik sedikit sebanyak,” katanya kepada The Borneo Post.

 

Beliau yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri berkata, beliau perlu menaikkan "bendera amaran" kerana rakyat Malaysia tidak mampu untuk mengganggu hubungan semasa antara kerajaan Sarawak dan kerajaan Madani persekutuan pimpinan Perdana Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang dianggap terbaik sejak pembentukan Malaysia.

 

 

hikayat

 

 

“Kami amat menghargai dan harus menjaga hubungan baik seperti ini selagi kami menggelarkan diri kami sebagai rakyat Malaysia yang ingin maju ke tahap yang lebih tinggi.

 

“Perdana Menteri Datuk Seri Anwar dengan jelas menyatakan bahawa ini adalah masanya bukan untuk bercakap tetapi untuk melaksanakan apa yang telah dipersetujui dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63),” katanya.

 

Pihak berkenaan hanya perlu berpegang kepada usaha serius dalam memenuhi syarat-syarat MA63 dan Perlembagaan Malaysia, tegasnya.

 

“Sepatutnya sudah sangat jelas sekarang bahawa hak kedaulatan Sarawak ke atas minyak dan gas, tanah, hutan dan sumber asli yang lain telah dikukuhkan dan dilindungi secara khusus oleh MA63. Perlembagaan Persekutuan kita diperintah oleh semangat MA63, yang tanpanya Malaysia tidak pernah dibentuk.

 

“Selalunya, kita semua mesti memberi makna kepadanya. MA63 mengekalkan kedudukan unik Sarawak berkenaan dengan autonominya di banyak kawasan. Oleh itu, untuk Petronas membongkar semua yang telah ditetapkan dalam MA63 tidak akan semudah itu tanpa pertahanan dan tindak balas yang penuh dan ketat dari pihak Sarawak.

 

“Tindakan mahkamah mungkin secara meluas dan holistik meningkat kepada pertempuran undang-undang selama bertahun-tahun dengan banyak isu berkaitan timbul.

 

"Satu isu yang sangat besar ialah mengenai kesahihan hak dan kuasa Petronas di bawah Akta Kemajuan Petroleum 1974 (PDA74) itu sendiri, yang pasti akan dipersoalkan. Selama bertahun-tahun, banyak pandangan dan hujah undang-undang disiarkan dalam media mengenai kelemahan PDA74 dan cara ia diluluskan tanpa sebarang kelulusan perlembagaan oleh DUN Sarawak dan Sabah,” jelasnya.

 

Menurut Idris, terdapat pendapat pakar yang kuat menegaskan bahawa walaupun PDA74, hak kedaulatan Sarawak ke atas sumber aslinya kekal pada Sarawak dan semua undang-undang yang berkaitan dengannya yang telah wujud sejak sebelum pembentukan Malaysia kekal berkuat kuasa termasuk Kanun Tanah Sarawak, Ordinan Perlombongan Minyak, dan Ordinan Hutan antara lain.

 

“Perintah Ratu dalam Majlis 1954 yang didaftarkan di PBB menetapkan sempadan Tanah Jajahan Sarawak hendaklah termasuk kawasan pelantar benua, yang termasuk dasar laut dan tanah bawahnya di bawah laut lepas yang bersempadan dengan perairan wilayahnya,” katanya.

 

“Hak Sarawak ke atas semua sumber aslinya ke atas tanah meluas hingga ke laut wilayahnya, termasuk dasar laut dan tanah bawahnya, yang menurut Konvensyen Geneva 1958 dan UNCOS 1982 meluas sehingga 200 batu nautika.”

 

ADUN Muara Tuang itu berkata kerajaan persekutuan bertanggungjawab untuk mematuhi perjanjian sedemikian bagi pihak seluruh Malaysia berbanding negara lain untuk mengawal selia dan mengurus sempadan antarabangsanya.

 

Menurutnya, apabila menyentuh hak ke atas sumber asli di pelantar benua, termasuk dasar laut dan tanah bawahnya, yang terletak di dalam sempadan anggota persekutuannya seperti Sabah dan Sarawak, undang-undang domestik akan diguna pakai.

 

“Kita tidak mahu mana-mana badan yang tidak bertanggungjawab mencetuskan kacau-bilau politik mahupun pergolakan untuk mengganggu-gugat Malaysia sebagai sebuah negara yang harmoni dan makmur.

 

“Oleh itu, Petronas sebagai sebuah syarikat nasional yang bertanggungjawab, mesti melihat secara holistik dan menjangkaui hanya perniagaannya, tetapi kesucian untuk membantu mengekalkan kestabilan Malaysia dalam setiap aspek, termasuk dinamik sosio-politik juga.

 

“Saya percaya Sarawak sebagai ahli persekutuan yang setia dan setia, akan melakukan yang terbaik untuk melakukan perkara yang sama.

 

"Tiada pilihan yang lebih baik untuk kedua-dua pihak selain meneroka dan mendapatkan kerjasama yang kukuh dalam semua bidang kepentingan bersama, sambil menghormati undang-undang Sarawak seperti yang dilindungi oleh MA63,” tambah Idris, yang juga Ketua Penerangan Gabungan Parti Sarawak (GPS). - DagangNews.com