IJM peroleh kontrak RM332 juta bina pusat data Telekom Malaysia di Iskandar Puteri | DagangNews Skip to main content

IJM peroleh kontrak RM332 juta bina pusat data Telekom Malaysia di Iskandar Puteri

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 27 Jun - IJM Corp Bhd telah memperoleh kontrak mereka bentuk dan membina pusat data untuk anak syarikat Telekom Malaysia Bhd di Iskandar Puteri, Johor, berharga RM331.7 juta.

 

Projek tersebut,  Blok 2 Pusat Data Iskandar Puteri telah diperoleh daripada TM Technology Services Sdn Bhd melalui milik penuhnya IJM Construction Sdn Bhd.

 

"Pembinaan pusat data akan bermula pada Julai 2024 dan dijangka siap pada suku ketiga 2025," kata IJM dalam satu kenyataan pada Rabu.

 

 

Pusat data ini bertujuan untuk mencapai pensijilan Tahap III di bawah Sistem Klasifikasi Peringkat Institut Uptime, yang merupakan piawaian antarabangsa untuk prestasi pusat data.

 

Pensijilan Tahap III bermakna penyelenggaraan pusat data boleh dilakukan tanpa masa henti disebabkan sistemnya yang berlebihan.

 

 

Lee Chun Fai
                  Lee Chun Fai

 

 

CEO dan Pengarah Urusan kumpulan IJM, Lee Chun Fai berkata, sektor pusat data berkembang pesat, didorong oleh pertumbuhan eksponen pengkomputeran awan dan keperluan untuk infrastruktur yang teguh dan berskala.

 

"Penglibatan kami dalam pasaran pembinaan pusat data menandakan komitmen kami terhadap inovasi dan kebolehsuaian dalam memenuhi keperluan industri teknologi tinggi.

 

"Projek pusat data ini merupakan pencapaian strategik untuk IJM Construction, mempelbagaikan portfolio kami dan meningkatkan keupayaan kami dalam pembinaan berteknologi tinggi," tambah Lee.

 

Kumpulan IJM menjangka pengembangan ini akan menyediakan potensi pertumbuhan yang ketara untuk IJM Construction.

 

Kontrak terbaharu ini, digabungkan dengan pekerjaan bernilai RM962 juta yang IJM peroleh minggu lepas untuk hab logistik di Shah Alam dan kemudahan pembuatan semikonduktor di Pulau Pinang, telah meningkatkan buku pesanan pembinaan IJM kepada RM7.3 bilion.

 

"Dengan memanfaatkan keupayaan rantaian bekalan dalamannya, termasuk cerucuk berputar dan sistem bangunan perindustrian daripada bahagian industri IJM, kumpulan itu berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan peluang ini.

 

"Pada tahun kewangan lalu, 25% daripada cerucuk berputar bahagian industri telah dibekalkan kepada pusat data, gudang logistik, dan projek pembuatan elektrik dan elektronik, meningkatkan keupayaan IJM untuk menyampaikan projek dengan cekap dan mampan," tambah IJM.

 

Saham kumpulan ditutup empat sen atau 1.34% lebih tinggi pada RM3.03 ​​pada Rabu, menilai syarikat itu pada RM10.62 bilion. Saham telah mendapat lebih RM1 atau 60% tahun setakat ini. - DagangNews.com