IMF dijangka kekalkan unjuran pertumbuhan global 2023 pada paras 2.7% | DagangNews Skip to main content

IMF dijangka kekalkan unjuran pertumbuhan global 2023 pada paras 2.7%

WASHINGTON 13 Jan - Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) tidak mungkin akan menyemak turun unjurannya untuk pertumbuhan global 2.7% pada 2023 dengan menyatakan bahawa kenaikan harga minyak gagal menjadi kenyataan dan pasaran tenaga kerja kekal stabil. 

 

Pengarah Urusan IMF, Kristalina Georgieva berkata, 2023 akan menjadi satu lagi 'tahun sukar' untuk ekonomi global, inflasi kekal tinggi tetapi tidak menjangkakan satu lagi tahun penurunan taraf berturut-turut seperti yang dilihat tahun lepas, kecuali perkembangan yang tidak dijangka.

 

IMF pada Oktober 2022 meramalkan pertumbuhan global akan menjadi perlahan pada kadar 2.7% pada 2023 selepas jatuh daripada 6% pada 2021 kepada 3.2% pada 2022.

 

Badan induk kewangan dunia itu sebelum ini meramalkan pertumbuhan sebanyak 2.9% untuk 2023, tetapi Georgieva berkata, dia tidak menjangkakan pengurangan selanjutnya terhadap prospek akan datang.

 

"Pertumbuhan terus perlahan pada 2023," katanya kepada pemberita di ibu pejabat IMF di Washington. "Keadaan yang lebih positif adalah dalam daya tahan pasaran buruh. Selagi orang bekerja, walaupun harga tinggi, orang berbelanja ... dan itu telah membantu prestasi," katanya.

 

Beliau berkata, IMF tidak menjangkakan penurunan besar-besaran, walaupun jumlah akhir belum ditentukan.

 

imf
Kristalina Georgieva

 

Georgieva berkata, IMF menjangkakan kelembapan dalam pertumbuhan global akan 'turun' dan 'bangkit pada penghujung 2023 dan ke 2024'.

 

Beliau berkata, terdapat banyak harapan bahawa China akan sekali lagi membantu memacu pertumbuhan global, mungkin dari pertengahan 2023 tetapi itu bergantung pada Beijing tidak mengubah haluan dan berpegang pada rancangannya untuk membalikkan dasar sifar COVID-19.

 

"Apa yang paling penting adalah untuk China untuk terus berada di landasan dan tidak berundur daripada itu," katanya.

 

Beliau berkata, Amerika Syarikat berkemungkinan mengalami permintaan yang lemah dan hanya akan mengalami kemelesetan sederhana, jika ia memasuki kemelesetan teknikal.

 

Georgieva berkata, ketidakpastian besar kekal, memetik risiko kejadian iklim yang ketara, serangan siber besar atau bahaya peningkatan dalam perang Rusia di Ukraine, contohnya melalui penggunaan senjata nuklear.

 

Beliau memetik kebimbangan mengenai pergolakan sosial yang semakin meningkat di Brazil, Peru dan negara lain, dan kesan keadaan kewangan yang semakin ketat masih tidak jelas.

 

Katanya, inflasi kekal tinggi dan bank pusat harus terus mendesak untuk kestabilan harga. - DagangNews.com