Inari berpotensi manfaatkan pasaran telefon pintar di China, Kenanga Research kekalkan saranan ‘outperform’ | DagangNews Skip to main content

Inari berpotensi manfaatkan pasaran telefon pintar di China, Kenanga Research kekalkan saranan ‘outperform’

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 22 Jan - Strategi Inari Amertron Berhad mengembangkan perniagaan di China dijangka dapat memanfaatkan pasaran telefon pintar negara itu , kata Kenanga Research.

 

Firma penyelidikan itu berkata pengembangan usaha sama 54.5% miliknya, YSIC-JV menampilkan kilang seluas 500,000 kaki persegi di Yiwu, yang dijangka beroperasi pada pertengahan 2024.

 

Ia menambah bahawa ini membuka peluang kepada kumpulan itu untuk meneroka pasaran telefon pintar China dengan matlamat bercita-cita tinggi untuk mencapai 1 bilion yuan pendapatan dan status penyenaraian dalam tiga tahun.

 

Inari yang merupakan salah satu kaunter pilihan utama bagi sektor teknologi Kenanga Research dilihat berpotensi memanfaatkan teknologi kecerdasan buatan (AI) dan kitaran baharu telefon pintar.

 

“Permintaan cip global akan dirangsang oleh perlumbaan untuk menguasai AI dalam kalangan syarikat teknologi mega. Pembuat telefon pintar Amerika Syarikat (AS), Apple juga bersedia mendedahkan penemuan besar teknologi AI,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Kenanga Research menambah, trend ke arah telefon pintar dikuasakan AI juga telah menunjukkan ulasan positif untuk Samsung Galaxy S24 yang dilancarkan baru-baru ini yang menampilkan pelbagai ciri AI yang inovatif.

 

Beralih ke kitaran penggantian, firma penyelidikan itu berkata prospek permintaan untuk telefon pintar kelihatan positif memandangkan penghantaran telefon pintar berjenama AS telah meningkat sejak lapan suku yang lalu dan pemulihan dijangka pada 2024.

 

“Potensi peningkatan mungkin berlaku dengan pantas, memandangkan kenaikan pasaran telefon pintar keseluruhan telah menghabiskan inventori, mencadangkan risiko negatif yang terhad.

 

“Akibatnya, rantaian bekalan mungkin perlu bertindak balas dengan pantas dan meningkatkan pengeluaran jika pasaran telefon pintar menunjukkan prestasi lebih baik sedikit daripada yang dijangkakan,” tambahnya.

 

Oleh itu, Kenanga Research berpendapat bahawa segmen frekuensi radio (RF) Inari dijangka bertambah baik suku ke suku pada suku berakhir 31 Disember 2023 iaitu suku kedua tahun kewangan 2024 (2QFY24) selepas ketidakcekapan dalam suku sebelumnya.

 

Firma tersebut mengekalkan unjuran pendapatan Inari dan saranan ‘outperform’ dengan harga sasaran (TP) RM4.17 sesaham berdasarkan nisbah harga kepada pendapatan (PER) FY25 tidak berubah sebanyak 32 kali.

 

Pada pukul 11:05 pagi ini, saham Inari adalah antara saham paling aktif didagangkan dan telah menokok 2 sen atau 0.6% kepada RM3.25 dengan permodalan pasaran berjumlah RM12.2 bilion.  - DagangNews.com