Individu berkepentingan peribadi rosakkan politik negara, bukan parti – Muhyiddin | DagangNews Skip to main content

Individu berkepentingan peribadi rosakkan politik negara, bukan parti – Muhyiddin

MUHYIDDIN Yassin diwawancara Zainal Rashid Ahmad, pengendali Garasi TV yang diadakan di Facebook Live, malam Selasa. - Gambar FB Live
 

 

KUALA LUMPUR 27 Okt - Pergolakan politik yang tidak berhenti-henti di negara ini termasuk terbaharu hingga memaksa pilihan raya diadakan di Melaka, berpunca daripada sikap sesetengah individu atau pemimpin yang mempunyai agenda atau kepentingan tersendiri.

 

Bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, perpecahan masyarakat dalam berpolitik di negara ini bukan disebabkan oleh parti-parti yang terdapat di negara ini.

 

Beliau yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) berkata, kebanyakan perlembagaan dan dasar perjuangan yang digariskan oleh parti-parti politik di negara ini adalah berasaskan perjuangan yang baik seperti menegakkan kedaulatan bangsa, agama dan negara.

 

“Bagaimanapun malangnya sebahagian daripada ahli politik telah lupa kepada asas-asas tersebut atas sebab-sebab tertentu seperti ingin berebut kuasa dan memenuhi kepentingan kelompok tertentu,” katanya ketika diwawancara oleh Garasi TV menerusi Facebook Live, malam tadi.

 

Muhyiddin berkata, setiap parti politik yang ditubuhkan, termasuk Bersatu, akan mendokong perlembagaan negara dan tidak lari daripada menerapkan nilai-nilai yang baik dalam kehidupan dan matlamat perjuangan.

 

Mengulas mengenai sikap ahli politik veteran yang sentiasa bertelagah, Muhyiddin berkata, walaupun keadaan itu berlaku di negara ini tetapi perbalahan tersebut tidak seburuk di sesetengah negara hingga sanggup bertumbuk, berbaling kerusi di Parlimen atau berlaku pertumpahan darah.

 

“Sememangnya, keadaan itu tidak dapat diterima oleh generasi muda masa kini tetapi saya yakin ia akan berubah sedikit demi sedikit apabila semakin ramai generasi muda mula menyertai politik menggantikan generasi lama,” tambahnya.

 

Muhyiddin berkata, pemimpin perlu menggunakan kaedah politik yang sederhana dalam cara mereka berpolitik walaupun mempunyai matlamat untuk mengambil alih kuasa kerajaan.

 

“Mesti sederhana, jangan rakus. Kita tidak boleh menghalalkan semua cara hanya kerana hendak mendapat matlamat tertentu. Perlu guna cara yang tidak memudaratkan masyarakat negara ini yang berbilang kaum,” katanya.

 

 

Muhyiddin
Tan Sri Muhyiddin Yassin

 

 

Selain itu katanya, rakyat juga termasuk generasi muda boleh memberi pengajaran kepada ahli politik yang sedemikian dengan menjadikan pilihan raya sebagai medan memilih pemimpin dan parti yang terbaik untuk memerintah.

 

Beliau berkata, negara kini sedang memasuki proses kematangan dalam berpolitik dan golongan muda juga sedang diberi peluang untuk menyertainya, selain membuka peluang kepada mereka menjadi pengundi seperti membenarkan pengundi berumur 18 tahun.

 

Katanya, generasi muda seharusnya tidak boleh kecewa dengan situasi politik yang berlaku dalam negara kerana ia merupakan proses kematangan yang sedang berlaku dalam dunia politik di negara ini.

 

“Mereka boleh mempelajari dengan apa yang berlaku dan kemudiannya menjadi pemimpin politik yang lebih baik di masa depan dengan menjadikan apa yang berlaku sekarang sebagai pengajaran,” katanya.

 

Dalam temu bual selama satu jam setengah itu, Muhyiddin juga berkongsi pandangan mengenai pelbagai perkara termasuk pelan pemulihan ekonomi negara selepas dilanda COVID-19 dan tahap kesihatannya selepas pernah mendapat penyakit kanser. - DagangNews.com