Industri halal di ASEAN membantu pemulihan ekonomi | DagangNews Skip to main content

Industri halal di ASEAN membantu pemulihan ekonomi

Gerai kebab halal di New York. Gambar oleh Tim Hüfner 

 

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

SAYA pernah berniaga produk-produk Halal di Dubai ketika logo halal masih belum ada di UAE. Produk-produl halal seperti jagung dan kueh pau  cukup laris dan menerima sambutan yang baik.

 

Kemudian baru Dubai menubuhkan logo Halal dan sambutan masih lagi kurang kerana UAE sebuah negara Islam. Begitupun Halal Dubai diperakui dunia dan semakin banyak produk mendapat logo Halal.

 

Industri halal seperti pembuatan makanan dan peruncitan fesyen dilihat dapat membantu ekonomi Asia Tenggara pulih dari wabak COVID-19. Semakin ramai warganya memilih untuk membeli makanan dan perkhidmatan yang sesuai dengan kepercayaan Islam.

 

Hal ini berlaku terutama di Indonesia dan Malaysia. Dua ekonomi terbesar di rantau ini dan juga merupakan rumah bagi penduduk Muslim yang besar.

 

Islam dipraktikkan secara meluas di Asia Tenggara, dengan 40 peratus daripada lebih 600 juta penduduk di rantau ini dikenali sebagai Muslim.

 

Pasar pengguna Muslim dapat dimanfaatkan untuk mempercepat ekonomi. Sebelum wabak itu bermula, lebih banyak umat Islam di rantau ini memanfaatkan produk dan perkhidmatan yang lebih ramah terhadap kepercayaan mereka.

 

Asia Tenggara yang berteknologi tinggi, yang kini merangkumi sebahagian besar pengguna rantau ini, mendorong penggunaan produk halal kerana peningkatan teknologi internet dan media sosial telah membuat mereka lebih peka tentang perniagaan halal.

 

Istilah ‘halal’ biasanya dikaitkan dengan makanan. Makanan yang mengandungi daging babi dan alkohol dilarang. Daging mesti diproses dan disediakan berdasarkan undang-undang diet Islam. Walau bagaimanapun, ekosistem halal juga merangkumi industri lain yang sesuai dengan undang-undang Islam termasuk fesyen, kembara dan kewangan.

 

Malaysia kini mengadakan pameran maya tiga bulan, Malaysia International Halal Showcase yang akan berakhir pada 31 Disember dan menjadi tuan rumah World Halal Business Conference (WHBC) pada 9 September.

 

 

fudzail

 

 

Industri halal adalah ciri utama rancangan ekonomi pasca pandemik Malaysia dengan menyatakan bahawa industri ini penting bagi ketahanan ekonomi nasional majoriti Muslim.

 

Pensijilan, nasihat dan infrastruktur halal Malaysia yang diiktiraf secara global membantu negara ini memanfaatkan peluang dalam ruang halal di pelbagai industri.

 

Populasi Muslim yang besar  dapat mendorong permintaan domestik untuk produk dan perkhidmatan halal. Umat ​​Islam terdiri daripada lebih daripada 60 peratus daripada 32 juta penduduk Malaysia.

 

Keinginan untuk produk halal akan menjadi lebih kuat di masa depan terutama kerana pengukuhan e-dagang telah mendorong keakraban dengan pasaran dalam talian yang menjual produk dari luar negara dan tempatan. Perniagaan yang lebih kecil yang mungkin tidak mudah didapati melalui peruncitan fizikal.

 

Teknologi telah menjadi pemacu utama dalam banyak industri, tetapi sangat penting untuk memperkukuhkan infrastruktur halal.

 

Pensijilan dan audit laman web telah terjejas teruk kerana pengurangan pergerakan, yang mempengaruhi kadar produk dan perkhidmatan halal yang diperakui. Penyelesaian jarak jauh menggunakan teknologi mesti diciptakan untuk menyokong perniagaan halal.

 

DinarStandard mengatakan bahawa Malaysia adalah pemimpin dalam pengetahuan perbankan Islam dan merancang untuk menghantar lulusan kewangan Islamnya ke luar negara untuk membantu membangun industri ini di peringkat global.

 

DinarStandard juga mencatat pertumbuhan kewangan Islam di Indonesia, dengan menyebut kenaikan nilai sukuk dan dana Islam.

 

Ia mengatakan kesedaran dan permintaan untuk kewangan Islam juga kuat dengan Indonesia memiliki jumlah terbesar yang berkaitan dengan kewangan Islam.

 

Fesyen berkembang di Indonesia  dan pasaran pengguna fesyennya adalah salah satu yang terbesar di dunia.

 

 

fudzail

 

 

DinarStandard mengatakan Indonesia bertujuan untuk menjadi ibukota fesyen Muslim di dunia, dengan menyatakan bahawa negara itu telah melancarkan program inkubator dengan bank-bank yang mematuhi Syariah untuk membantu perniagaan fesyen yang sederhana.

 

Di Singapura di mana kira-kira 15% daripada 5 juta penduduknya beragama Islam, pasaran makan halal domestik dianggarkan bernilai S$700 juta pada tahun 2019.

 

Laporan itu menyebutkan bahawa Muslim tempatan berusia 25 hingga 40 tahun adalah pendorong utama di sebalik pertumbuhan sektor makan, dengan perbelanjaan per kapita tahunan sebanyak S$1,177. Pengunjung Muslim ke Singapura membelanjakan S$300 juta pada tahun 2019, menjadikan jumlah pasar makan Halal pada S$1 bilion.

 

Walaupun COVID-19 mengganggu ini pada tahun 2020, ini menunjukkan potensi pasaran domestik jangka pendek hingga sederhana pasca COVID.

 

Produk dan perkhidmatan halal dipasarkan kepada pengguna Muslim dan melihat potensi pengguna bukan Islam.

 

Orang bukan Islam yang memilih dana ekuiti patuh Syariah menganggapnya lebih beretika untuk melakukannya kerana syarikat kewangan Islam tidak melabur pada syarikat pembuatan senjata, kasino dan syarikat minuman keras.

 

Produk halal akan terus berkembang sekiranya negeri-negeri di Malaysia mengutamakan logo dan jenama. Buat di Terengganu belum berjumpa logo halal di restorang dan warung!   - DagangNews.com