Industronics beli syarikat Hong Kong untuk sertai sektor F&B halal, dinamakan Halal Group Ltd | DagangNews Skip to main content

Industronics beli syarikat Hong Kong untuk sertai sektor F&B halal, dinamakan Halal Group Ltd

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Feb - Pengeluar produk elektronik Industronics Bhd menceburi perniagaan makanan dan minuman (F&B) dan kedai serbaneka halal di Hong Kong.

 

Kumpulan itu telah membeli sebuah syarikat tidak aktif di Hong Kong yang dimiliki oleh Datuk Chu Boon Tiong, dengan harga HK$1 (61 sen), untuk menjalankan perniagaan baharu itu. Syarikat itu telah dinamakan semula sebagai Halal Group Ltd (HGL).

 

Chu yang juga merupakan pengarah eksekutif firma pembrokeran saham, pengurusan aset dan kredit Bluemount Financial Group Ltd yang berpangkalan di Hong Kong, di mana Industronics memperoleh 10% kepentingan pada 2021.

 

Chu, yang juga memiliki 10% kepentingan dalam Bluemount dalam kapasiti peribadinya, telah menyertai lembaga pengarah firma itu untuk menerajui pengembangannya di Asia Tenggara.


 

Datuk Chu Boon Tiong

 


Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Industronics berkata pengambilalihan HGL "dijangka akan menghasilkan manfaat bersama untuk kedua-dua Malaysia dan Hong Kong, terutamanya melalui ketersediaan pastri halal Malaysia terpilih dan produk halal lain dalam pasaran Hong Kong".

 

"Memandangkan pensijilan halal Malaysia diiktiraf di peringkat antarabangsa, kumpulan itu berminat untuk mengembangkan produk F&B halal Malaysia di seluruh rantau ini, bermula dengan tumpuan awal di Hong Kong," kata kumpulan tersebut.

 

Industronics menjangkakan usaha niaga baharu itu akan menyumbang secara positif kepada pendapatan masa depannya.

 

Industronics telah menceburi beberapa sektor perniagaan di luar aktiviti utamanya. Selain pengambilalihan HGL dan 10% kepentingan dalam Bluemount, kumpulan itu pada November 2022 telah membeli 50% kepentingan dalam 5T3M Sdn Bhd pada harga RM1 juta, sebagai sebahagian daripada usahanya dalam industri pendidikan.

 

Terbaru, Industronics pada Oktober 2023 menandatangani memorandum perjanjian dengan Echo Asia (Hong Kong) Ltd, sekutu Echo International Holdings Group Ltd yang tersenarai di Hong Kong, dan CHEC Construction (M) Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh China, Harbour Engineering Company Ltd, untuk merundingkan cadangan kerjasama membina bandar bebas cukai antarabangsa di Pulau Langkawi. - DagangNews.com