Israel wujudkan tentera elit dari kalangan autistik | DagangNews Skip to main content

Israel wujudkan tentera elit dari kalangan autistik

ANGGOTA tentera (duduk, kiri) menunjukkan sesuatu pada paparan komputer kepada ketuanya. Dia adalah sebahagian anggota tentera elit Israel Roim Rachok.

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

TENTERA Israel mempunyai senjata rahsia iaitu skuad tentera elit yang sangat terlatih yang keseluruhannya terdiri daripada remaja autistik.

 

Orang dewasa muda yang mengalami gangguan spektrum autisme dan biasanya dikecualikan dari wajib militeri Israel kini mendapat perhatian untuk memberi khidmat kepada negara mereka sebagai sebahagian daripada program Roim Rachok.

 

Roim Rachok yang bermaksud "melihat jauh ke depan" dalam bahasa Hebrew adalah saling menguntungkan. Pasukan Pertahanan Israel dapat memanfaatkan sekumpulan celik yang kurang digunakan dengan fokus tajam, sementara anggota perkhidmatan autistik memperoleh set kemahiran yang sangat dicari, yang akan memberi mereka peluang di tempat kerja masa depan.

 

Ini adalah kemenangan bagi negara Israel dan tentera terbaik di unit ini. Ini adalah perkara yang betul untuk dilakukan pada masa yang tepat dengan golongan autisme.

 

Program yang ditubuhkan pada tahun 2012 ini juga menyediakan cara baru untuk melihat autisme yang mempengaruhi 1% penduduk dunia.

 

Di Israel, negara itu mewajibkan rakyatnya berkhidmat di dalam pasukan tentera untuk tempoh dua tahun dan lapan bulan bagi lelaki, dan dua tahun untuk wanita. 

 

Mereka yang berusia lebih dari 18 tahun diwajibkan mendaftar di IDF (Israel Defense Forces), walaupun populasi autisme dikecualikan.

 

Di tingkat atas dari satu bangunan yang dikawal ketat, di hujung dewan sempit, setengah dozen tentera perisik muda dengan pakaian hijau zaitun menatap monitor komputer mereka.

 

Foto pengawasan udara sempadan negara berkedip di skrin. Mereka melakukan analisis visual, memerhatikan ribuan gambar satelit yang sentiasa berubah, mencari tanda aktiviti musuh.

 

Sebilangan kecil bahan letupan di belakang bukit yang menandakan munculnya terowong bawah tanah.

 

Kehilangan satu butiran boleh mengorbankan nyawa. Pekerjaan bertaraf tinggi mereka sangat penting untuk melindungi warga Israel. Selama sembilan jam sehari, atau lebih semasa krisis, mereka menunjukkan fokus hampir bionik, kemampuan luar biasa untuk menatap skrin dan memproses data yang sangat rumit tanpa menunjukkan keletihan.

 

fudzail
Tentera dan pegawai Unit Perisikan 9900 Tentera Israel (IDF)00, memantau gambar dari udara. (Kredit Foto : IDF Spokesperson's Unit)

 

Kumpulan elit terdiri sepenuhnya dari anggota populasi yang berkembang tetapi kurang dilayan dan diabaikan dengan kekuatan yang istimewa iaitu remaja autistik.

 

Ditubuhkan pada tahun 2012 oleh tiga bekas ejen Mossad, agensi perisikan nasional Israel.  Dengan dua tujuan. Menyediakan tentera dengan penganalisis berkemahiran tinggi dan memberi peluang kepada remaja autistik untuk berkhidmat.

 

Program ini melatih mereka selama tiga bulan dalam kehidupan dan kemahiran kerja untuk mengintegrasikannya ke dalam unit yang dikenali sebagai 9900.

 

Program ini berkembang maju. Kira-kira 80% daripada 100 atau lebih pemohon setiap tahun diterima di Roim Rachok. Calon mesti berada di hujung spektrum yang berfungsi tinggi serta mencukupi dan menunjukkan kemahiran pengurusan masa.

 

Latihan tiga bulan rekrut melibatkan analisis visual dan maklumat, atau mengumpulkan maklumat dalam talian. Latihan ini menggunakan bakat khas mereka penghidap autisme seperti dapat mempelajari secara terperinci skrin komputer selama berjam-jam dan memilih bahan letupan, terowong bawah tanah dan aktiviti musuh.

 

Autisme adalah hadiah untuk dunia dan orang-orang di spektrum dapat memberikan banyak kepakaran kepada dunia.

 

Roim Rachok mempunyai kadar kejayaan yang tinggi seramai 86% telah berjaya sebagai tentera IDF. Dan banyak yang bergantung pada latihan ketenteraan untuk mendapatkan pekerjaan dengan syarikat terkemuka seperti Intel dan eBay setelah berkhidmat.

 

Mereka menggunakan tahap ketenteraan untuk memberikan pengalaman bekerja kepada orang dewasa muda autisme ini sehingga mereka dapat memanfaatkannya dalam kehidupan.

 

Mungkin tentera Malaysia juga boleh menggunakan remaja autisme untuk kepakaran tertentu! - DagangNews.com