Isteri Tun Taib Mahmud lapor polis nafi dakwaan `bawa lari' bekas gabenor Sarawak dari Hospital Pakar Normah | DagangNews Skip to main content

Isteri Tun Taib Mahmud lapor polis nafi dakwaan `bawa lari' bekas gabenor Sarawak dari Hospital Pakar Normah

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR  18 Feb - Isteri Tun Abdul Taib Mahmud, Toh Puan Raghad Kurdi Taib membuat laporan polis untuk menyangkal dakwaan bekas gabenor Sarawak itu kononnya telah "dibawa lari" dari Hospital Pakar Normah di Kuching.

 

Merujuk kepada satu laporan polis pada 4 Februari tersebut, Toh Puan Raghad mendakwanya sebagai "terbukti palsu dan amat membimbangkan@.

 

"Tuduhan palsu telah menyebabkan tekanan dan kekeliruan yang tidak perlu.

 

"Saya telah memfailkan polis melaporkan untuk menyangkal dakwaan tidak berasas ini dan melindungi privasi dan hak Tun Taib untuk memilih rawatan perubatan.

 

"Kami bersedia sepenuhnya untuk bekerjasama dengan polis dalam sebarang siasatan dan kehendak meneruskan tindakan undang-undang terhadap Hospital Normah jika perlu," kata Raghad dalam satu kenyataan hari ini.

 

Beliau juga menggesa orang ramai supaya tidak mengendahkan laporan yang mengelirukan dan menghormati hak privasi Tun Taib dan keputusan perubatan yang dimaklumkan.

 

"Keluarga saya akan tetap teguh dan bersatu dalam masa yang sukar ini. Kami memohon doa orang ramai untuk kesihatan dan kesejahteraan suami saya, Tun Taib," katanya.


 

hikayat
Raghad berkahwin dengan Tun Taib pada tahun 2010

 


Sebagai isteri dan penjaga Tun Taib, saya YAB , letakkan kesihatan dan kesejahteraan suami saya sebagai keutamaan dan tidak akan pernah melakukan tindakan yang tidak dimaklumkan untuk membahayakan pemulihannya.

 

Kenyataan ini menyangkal laporan terbaru ini dan bertujuan untuk menjelaskan perkara berikut:

 

a. Tun Taib tidak "dibawa lari" dari Hospital Normah

Mengikuti doktor masuk pertuduhan, kelulusan Dr. Tan Sian Kong untuk discaj pada 3 Februari 2024, saya memaklumkan beliau mengenai pelantikan Tun Taib dengan Dr. Rosli di CVS Hospital Kuala Lumpur. Dr. Tan meluluskan pelepasannya dan menganggapnya sesuai untuk perjalanan. Surat rujujan Dr Tan kepada CVS Hospital Kuala Lumpur seterusnya membuktikan kesahihan pelepasan dan kemasukan yang dirancang.

 

b. Keputusan untuk membawa pulang Tun Taib adalah berdasarkan persetujuan termaklum dan beliau berhak memilih penjagaan terbaiknya.

Semua dokumen pelepasan yang diperlukan mengikut kepada prosedur hospital telah ditandatangani dan semua kakitangan hospital yang berkaitan menyedari pelepasan itu. Dalam keselesaan rumahnya sendiri, dia mempunyai perubatan 24 jam sokongan (termasuk jururawat kakitangan dan lawatan doktor berjadual), peralatan yang diperlukan,
dan ubat untuk penjagaan dan pemulihan sementara menunggu kemasukan ke CVS Hospital Kuala Lumpur di bawah jagaan Dr Rosli.


 
c. Dakwaan mencabut ubat secara sukarela oleh Raghad tanpa memaklumkan kakitangan bertugas adalah tidak benar sama sekali.

Permintaan bantuan dalam mengeluarkan peranti perubatan tidak diendahkan oleh kakitangan hospital walaupun berulang kali meminta bantuan. Golongan miskin rawatan dan nasihat perubatan yang tidak konsisten adalah isu serius yang perlu diselidik lebih dalam dan disiasat oleh hospital. - DagangNews.com